Till: Lidingö kommunfullmäktige

Nej till tiggeriförbud

Lidingö verkar bli den första kommunen i Stockholmsregionen som inför ett lokalt tiggeriförbud. Visa att vi är många från hela Sverige som vill att Lidingö inte ska välja isolation, utan också stå upp för människors lika värde, fri- och rättigheter.

Varför är det här viktigt?

Lidingö verkar bli den första kommunen i Stockholmsregionen som inför ett lokalt tiggeriförbud. De styrande högerpartierna verkar tro att just Lidingö skulle kunna vara en isolerad ö fri från fattigdom och utsatthet. Att det dessutom är en av landets absolut rikaste kommuner som nu tar detta steg är anmärkningsvärt.

Kommunen riskerar att bli en trendsättare bland rika förortskommuner i Stockholm. På allt fler håll driver högerpartierna på varandra för att ropa på hårdare tag mot fattiga, flyktingar, hyresgäster, sjuka och arbetslösa. De vill isolera sig i sina kommuner och ser inte att det är just deras politik som polariserar samhället och göder både hat och hopplöshet.

Lidingö, Stockholmsregionen och för den delen hela Sverige kan mycket bättre. Vi kan visa att solidaritet vinner över inskränkthet och murbyggande. Om vi förbjuder tiggeri i våra kommuner, då kan vi heller aldrig mer protestera mot rasistisk politik som driver romer på flykt i hopp om ett bättre liv från Rumänien och Bulgarien. Då bidrar vi själva till samma problem.

Skriv på vår namninsamling i protest mot Lidingöpolitikernas förslag. Visa att vi är många från hela Sverige som vill att Lidingö inte ska välja isolation, utan också stå upp för människors lika värde, fri- och rättigheter.

Lidingö

• Förbjud först fattigdom, så löser sig det andra av sig självt.
  • Det kan aldrig vara rätt eller försvarbart att förbjuda någon att be om hjälp. Att förbjuda tiggeri för att man inte klarar av att behöva neka någon hjälp är moraliskt oförsvarbart och helt enkelt fel, liksom fegt och oansvarigt.
  • Solidaritet, för att kämpa mot fascismens framfart i vår vardag och äta upp för allas lika värde.

2019-10-02 00:01:16 +0200

2019-09-25 13:47:16 +0200

2019-09-25 13:42:11 +0200

https://www.facebook.com/events/926887437666438/ Kom på demonstrationen på lördag 28 september kl 12-14 i Lidingö centrum