Till: Svenska simförbundet och Riksidrottsförbundet (RF)

Osynliggör inte tjejer som vill #sportaslöjan!

Om RF vill att det svenska idottssamhället och föreningslivet ska vara öppet och välkomnande för alla måste också alla representeras i bild – därför vill vi att Svenska riksidrottsförbundet inte osynliggör vissa barn!

I måndags gick ordföranden för Svenska simförbundet, Ulla Gustavsson, ut med ett facebookinlägg där hon riktar stark kritik mot en bild Riksidrottsförbundet lagt ut på sin hemsida. Bilden visar en flicka i hijab som utövar sporten skytte. [1] Gustavssons huvudsakliga kritik bygger på att flickan i bilden bär hijab och både hon och Lars Liljegren – en topp inom idrottsrörelsen och före detta förtroendevald på Riksidrottsförbundet – menar att publiceringen av fotot är en provokation. Liljegren har sagt att “man kan tro att det är en rekryteringsannons för en militant organisation”.

Riksidrottsförbundet har tagit ett ställningstagande om att tjejer med slöja ska vara välkomna i idrotten, men nu har de också valt att plocka ner den aktuella bilden, där en flicka bär slöja samtidigt som hon under en prova-på-dag med idrott, testar skytte, [2] med hänvisning till att den väckt provokation samt sagt att "Kombinationen slöja och gevär är inte den bästa fingertoppskänslan”. Det här sänder en stark signal till alla de tjejer som bär slöja och utövar idrott, och skytte i synnerhet, att de inte är välkomna för att det kan provocerar andra.

Vi kan inte ha ledare inom svensk idrott, som Svenska simförbundets ordförande Ulla Gustavsson, som menar att det bara ska "räcka" med att barn som vill idrotta och bär slöja ska få göra det men inte får synas i bild när de gör det. Det är totalt orimligt, diskriminerande och islamofobiskt.

Det här är viktigt därför att om Sverige ska ha ett öppet idrottssamhälle som välkomnar alla barn och unga måste vi också visa att de är välkomna genom att representera dem i bild.

Alla barn och unga har rätt att ta del av, och representeras inom svenskt föreningsliv på samma villkor som vilka andra barn och ungdomar som helst utan att diskrimineras eller exkluderas. Oavsett om hen bär slöja. Etnicitet eller trosuppfattning ska inte bestämma om du får vara med och synas eller inte.

Skriv under vår namninsamling med ditt namn och skriv också din idrottsförening i fältet "Berätta för andra varför du skrev under".

Idrotten ska visa alla, även de som vill #sportaslöjan!

Maria Henriksson, Skiftet
Kristina Wicksell, Make Equal

Källor:

[1] Aftonbladet sport, Rasar mot slöjbilden: ”RF gillar hedersvåld”, https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OnxA31/rasar-mot-slojbilden-rf-gillar-hedersvald

[2] Aftonbladet sport, Fotografen bakom ”slöjbilden”: Väldigt märkligt!, https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/bK0vvl/fotografen-bakom-slojbilden-valdigt-markligt

2019-02-14 15:03:46 +0100

2019-02-13 20:20:26 +0100