Till: Kulturministern Alice Bah Kuhnke

Rädda den fria kulturen!

Se över hur reglerna för kulturföreningar och så kallade svartklubbar är och gör det lättare för drivna aktörer att fortsätta sin verksamhet.

För några veckor sedan gjorde polisen ett tillslag mot Göteborgsinstitutionen Truckstop Alaska. Man gjorde en bedömning att deras bar så som de kört den i flera år plötsligt var olaglig.

I Malmö ska man göra om stadsbilden och låter därför Plan B att stänga. I ett mail till sina medlemmar låter man hälsa att man startat en dialog med staden för att få vara kvar i någon sorts form. Det är fortfarande oklart hur och var eller om ens alls.

I Umeå är det snart tack och adjö för Verket som länge varit en samlingspunkt för många och en självklar plats för unga människor, gemenskap och turnerande band - etablerade som oetablerade.

Listan på drabbade städer kan fortsätta och det finns exempel på detta i vilken stad man än gör nedslag i.

Det saknas inte drivande personer som vill göra saker. De här små eldsjälarna engagerar tusentals personer årligen, är en grogrund för det så kallade svenska musikundret tillsammans med folkbildningen, men det saknas en politik och politisk vilja som möjliggör att den här sortens verksamhet kan få fortsätta på ett hållbart och säkert sätt.

2018-05-22 07:02:08 +0200

5,000 underskrifter nådda