Till: alla

Rädda Skutans Gård för alla våra barns och djurens skull!

🛑🛑Haninge kommun vill stänga Skutans gård🛑🛑

NU BEHÖVER SKUTANS GÅRD ALLA ERA UNDERSKRIFTER!
De nya politikerna i kommunen ser inte den verksamhet som bedrivs hos Skutan.
Den fantastiska oas i verkligheten som Linda, personalen och alla på gården byggt upp och skapat tillsammans under ett par år, en riktig umgåsgård, det är unikt!

Min egen dotter på 15 år har levt för Skutan de senaste 3 åren! Hon har sina förebilder där.
Gården är som ett andra hem för henne och hennes
vänner, de älskar att vara där...
Vi som föräldrar är oerhört tacksamma för den fina möjlighet ungdomarna har, till en så fin sysselsättning hos Skutans gård under ungdomsåren.
Speciellt i denna oroliga tid vi lever i så måste våra barn få se att våra politiker jobbar för deras framtid och nutida välmående, samt vill bevara vilket för så många är deras andra hem! Så Haninge kommun tänk om gör rätt!

Skutans Gård:
• Den verksamheten som gör skillnad för alla våra barn och många andra, bereder så mkt glädje, gemenskap och evenemang i en underbar miljö och natur.
• Den verksamheten som med öppna armar välkomnar alla, oavsett mjukisbyxa eller märkesbyxa.
• Den verksamhet som lär våra barn och ungdomar empati, omvårdnad och ansvar.
• Ta inte ifrån våra barn och ungdomar den plats de känner sig trygga på, som de kan hänga på och där de får umgås med alla djuren, stora som små, som de älskar som sina egna!
Ungefär 25-30 ungdomar hänger på gården regelbundet. Många av dem kommer varje dag från att de slutar skolan till att stallet stänger. Vad ska de hitta på om skutans-ungdomsgård stängs ner? Vi snackar om upp till 37.000 timmar om året där dessa ungdomar spenderar sin tid på stallet, där loven inte är inräknade. Då ungdomarna hänger från öppning till stängning varje dag. Man lär sig såå mycket som stalltjej som sedan är nyttigt och användbart inför framtiden.

Kommunen vill istället skapa ytterligare en renodlad ridskola, som det redan finns ett flertal av i Haninge kommun med omnejd. Där många av våra barn inte kommer att känna sig accepterade för den de är, eller där vi föräldrar ens har råd att ha våra barn. Genom en offentlig upphandling ska man ta in den som kan betala mest för att få bedriva ridskola på gården.

Den 31a december 2023 löper avtalet med Haninge kommun ut.
Avtalet har gjort det möjligt för Skutans Gård att erbjuda alla människor möjlighet att komma till gården. Man har alldeles nyligen fått reda på vad kommunens framtidsplaner för Skutans gård är och har nu extremt kort tid att förklara för politikerna vad konsekvenserna av att lägga ner verksamheten blir för många. I juni fattas beslutet om Skutans framtid.

Skutan har alltid strävat efter att hålla nere priserna på lektionsridningen. De tycker att det är viktigt att så många som möjligt ska få kunna uppleva att få lära sig rida och få uppleva den fantastiska kontakten med djuren, även dem med lite sämre ekonomiska förutsättningar.

Det innebär också att 50 hästar, 21 höns, 10 getter, 3 katter och 2 alpackor inte har någonstans att bo efter nyår, som det ser ut idag...
Skriv under för att vackra Skutans gård får leva vidare som den är NU en fantastisk verksamhet som har såå mkt att ge så många även i framtiden, försvinner gården kommer detta krossa våra barns hjärtan, det får bara inte hända!

En av alla föräldrar som älskar vad Skutans gård med personal och djur ger våra barn, varje dag!
Vänligen Annamarie Hansson Heuer

NU BEHÖVER SKUTANS GÅRD ALLA ERA UNDERSKRIFTER!
De nya politikerna i Haninge kommun ser inte den verksamhet som bedrivs hos Skutan.
Den fantastiska oas i verkligheten som Linda, personalen och alla på gården byggt upp och skapat tillsammans under ett par år, det är unikt! En riktig umgåsgård.
Min egen dotter på 15 år har levt för Skutan de senaste 3 åren!
Gården är som ett andra hem för henne och hennes vänner, de älskar att vara där...
Vi som föräldrar är oerhört tacksamma för den fina möjlighet ungdomarna har till en så fin sysselsättning under ungdomsåren.
Speciellt i denna oroliga tid vi lever i så måste våra barn få se att våra politiker jobbar för deras framtid och nutida välmående, samt vill bevara vilket för så många är deras andra hem! Så Haninge kommun, tänk om gör rätt!
Skutans Gård:
• Den verksamheten som gör skillnad för alla våra barn och många andra, bereder så mkt glädje, gemenskap och evenemang i en underbar miljö.
• Den verksamhet som lär våra barn och ungdomar empati, omvårdnad och ansvar.
• Ta inte ifrån ifrån våra barn och ungdomar den plats de känner sig trygga på, som de kan hänga på och där de får umgås med alla djuren, stora som små, som de älskar som sina egna!

136 46 Haninge, Sverige

2023-05-17 07:46:48 +0200