Till: Stockholms läns landsting, SL och MTR

Städa inte bort städarna på pendeln!

I måndags (26/6) informerades dom anställda som städar på pendeltåg och stationer att 90 av de sammanlagt 196 anställda inom kort kan komma att sägas upp.

Att tro att det ska gå att göra sig av med närmare hälften av samtliga städare utan att det får mycket allvarliga konsekvenser på våra tåg är givetvis ett enormt självbedrägeri. Under hela våren har företaget som på uppdrag av MTR bedriver städningen, dessutom använt sig av extrapersonal ovanpå de 196 fast anställda för att klara verksamheten.

Vi kräver därför att:
*Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons och de andra politikerna tar sitt ansvar för den uppkomna situationen och agerar för att säkerställa så att personalens anställningar och arbetsmiljö värnas!

*SL redovisar vad vi resenärerna betalar i skattepengar till MTR för städningen!

*MTR, den idag enskilt största arbetsgivaren i Stockholms lokaltrafik, tillskjuter de resurser som krävs för att upprätthålla en ren och säker resernärsmiljö!

Varför är det här viktigt?

Återigen är orsaken en uselt genomförd upphandling, där bolaget MTR, som lagt det billigaste anbudet, vunnit kontraktet för pendeln. MTR har sedan i sin tur tagit in en underentreprenör.

För städarna, som behöver sina jobb för att kunna leva och försörja sina familjer, är beskedet en katastrof. För alla oss som reser, vars resekostnader snart höjs för andra gången på kort tid i och med höjningen av priset på SL-kortet, betyder det att pendeln riskerar att bli mindre ren och mera otryggt.

Stockholms län

• Underhåll och städning minskar skadegörelse. När pendeltrafiken ska spara på städning kommer man istället att få lägga betydligt mycket mer pengar på klottersanering och reparationer. Det slutar med "spöktåg" i så dåligt skick att ingen vågar åka med dem. Berätta igen hur denna besparing främjar kollektivresandet.
  • planka.nu skrev en bra motivering till varför jag ska skriva under. att priser på SL-biljetter ökar medans MTR sparkar närmare hälften av de personer som gör att tågen är drägliga att åka är extremt pinsamt.
  • Är självklart!

2017-07-08 10:25:05 +0200