Till: Nacka Kommun

Rädda Teater Fredag

KULTUR VS GYM

Teater Fredag heter en barnteater som ligger i Saltsjöbadens gamla kommunhus. Anders Alnemark heter eldsjälen bakom, som i över 15 år huserat där med sin frigrupp och varje år skapat turnerande genomtänkt o välgjord kvalitetsteater för barn i olika åldrar. Många är de begåvade skådespelare som gestaltat roller i Anders regi. För Nacka kommun torde detta vara en enorm stolthet och något som borde anses vara minst sagt fantastiskt. Anders teaterlokal är något unikt! Flera frigrupper har också genom åren kunnat hyra in sig för reptid i dessa lokaler, bl a Lumor och Boulevardteatern, för att nämna några. Anders Teater Fredag är en viktig del i det teaterliv som vi har i Stockholm med omnejd idag. Men vad gör då Nacka Kommun inför året 2021? Jo: de sänker det årliga bidraget till Teater Fredag samtidigt som hyresvärden säger upp Teater Fredag (och många fler) som huserar i det gamla kommunhuset, för att istället chockhöja hyran med 70% och således omöjliggöra en framtid för en annars lysande kreativ plats. Istället bjuder hyresvärden in ett gym som redan invaderat byggnaden och planerar öppning inom kort och som redan vid inflyttningen i princip tagit över hela huset som om de ägde det, det står nu stora tunga träningsredskap överallt i det gamla kommunhuset. Gymägaren har även tydligt proklamerat att de ämnar att ta över Teater Fredags lokaler inom en snart framtid, helt utan dialog med hyresvärden eller Teater Fredag. Hur ska en verksamhet som Teater Fredags kunna byggas upp igen? Förstår Nacka kommun inte hur mycket dom förlorar i kulturellt värde genom att göra såhär? Hur många fler gym behövs i Saltsjöbaden? Teater Fredag är en professionell teater som turnerar i hela landet. Jag är stolt scenograf till många av produktionerna.

I vår försöker Teater Fredag trots känslan av uppgivenhet skapa hopp genom den nyskrivna föreställningen Glömstället som Erik Norberg​​ och Anders Alnemark​​ skrivit tillsammans.

Hjälp oss rädda Teater Fredag! Skriv under namninsamlingen och SPRID vidare!

/Hanna Cecilia Lindkvist
Frilansande scenograf och kostymdesigner

Namninsamlingen kommer att lämnas till Nacka Kommun med hopp om att de skall inse värdet av att ha en levande och fullt verksam barnteater i sin kommun och höja det nu sänkta bidraget för att trygga Teater Fredags framtid i sina lokaler belägna i Saltsjöbadens gamla kommunhus. Lokaler som kommer att chockhöjas med 70% under året.

/Hanna Cecilia Lindkvist
Frilansande scenograf och kostymdesigner

Därför att alla barn har rätt till värdefull kultur i sin hemkommun. Det finns ett enormt värde i att så nära ha en plats där frågor om rättvisa och demokrati och känslor tas upp i berättelser för de allra yngsta. Ännu ett till gym för de vuxna är inte vad som behövs! Kommunens invånare behöver även kreativ och fantasifull träning för sina hjärnor!

Nacka, Sverige

• Nacka kommun förvånar med sitt agerande och avslöjar en okunskap om kulturens betydelse och villkor. Det förvånar mig att välrenommerade, idogt arbetande Teater Fredag behandlas så här. Se istället vilken tillgång det är för Saltsjöbaden, Nacka och Sverige och lyft upp andra lokala krafter än bara vinstdrivande företag (även om hälsoinsatser för vuxna är nog så viktigt, så är det kanske inte unikt på samma sätt som en lokal, PROFESSIONELL frigrupp?)
  • Nacka kommun kan bättre.

2021-01-22 21:17:53 +0100

2021-01-19 22:42:35 +0100