Till: SEB

SEB: dra er ur fossilindustrin!

SEB ska flytta alla lån och investeringar från fossilbranschen. Nu. Inte "sen".

SEB har idag pengar utlånade till, och investerar i genom sina fonder, ett antal fossilbränslrprojekt. Bland annat till Lundin Energy's prospektering i Arktis. Detta i ett läge när inga pengar alls bör investeras i fossila bränslen. Och framförallt ska man inte prospektera i ett av de sköraste områdena på var planet! Många av oss som är kunder hos SEB tycker att detta är ohållbart, och det går många, likt mig själv, väldigt upprörda. Med rätta, då det handlar om var planets fortlevnad. Och utan planet har har våra barn ingenstans att leva. Om vi inte stoppar fossilbranschen från att verka kommer levnadsförhållandena för vår barn och barnbarn att bli helt orimliga. Vi pratar om global matbrist, våldsamma bränder, orkaner, översvämningar, klimatflyktingar så många att de får dagens flyktingvågor att framstå som bagateller. Redan idag räknas klimatflyktingarna i miljoner. Mot slutet avskedet kan de vara 25% av jordens befolkning. Sådana folkomflyttningar kommer obönhörligen leda till eviga krig och konflikter, pandemier som vi inte skådat sedan 1300-talet osv osv. Listan kan göras mycket längre.