Till: Utrikesminister Ann Linde och Idrottsminister Anders Ygeman

Stoppa folkmordet på uigurer - Bojkotta OS i Kina

Över en miljon uigurer och andra turkiska muslimer sitter i vad som närmast kan beskrivas som koncentrationsläger i Östturkestan, även känt under det kinesiska namnet Xinjiangprovinsen, enligt uppgifter från Human Rights Watch och Amnesty International. Utöver detta utsätts befolkningen i regionen för massövervakning och tvångsassimilering.
Enligt Kina bekämpar man extremism i området. En "extremism" som bland annat består i att utöva sin religion, tala sitt eget språk eller hålla kontakt med släktingar i utlandet enligt ovan nämnda människorättsorganisationer. Flera länder bedömer att det är ett pågående folkmord.

En diplomatisk bojkott av OS skulle vara en tydlig markering från Sveriges sida att vi inte accepterar Kinas propaganda.

Att invänta en officiell inbjudan är inte nödvändigt. Genom att öppet deklarera en diplomatisk bojkott visar vi att vi tar ställning mot människorättsbrotten i Östturkestan, samt Hong Kong och Tibet.

Människorättsbrotten mot uigurer och turkiska muslimer försvaras av Kina som en del av kriget mot terrorismen. De hänvisar till hur västerländska länder bekämpar extremism. Det här är antimuslimskt propaganda och ytterst ett uttryck för strukturell rasism. Därför är det viktigt för varje antirasist att uppmärksamma och ta aktiv ställning mot folkmordet.

En diplomatisk bojkott innebär att inga politiska representanter skickas, atleterna och deras familjer kommer fortfarande att delta.

Hur den kommer att överlämnas

Namninsamlingen kommer att mailas till utrikesministern och idrottsministern.

2022-01-14 18:51:13 +0100

2022-01-14 10:52:06 +0100