Till: Regeringen

Ungdomar och hälsa

Jag vill gärna att ungdomar har mer hälsosamtal. Eftersom ungdomar har mycket att fråga om när dom får reda på saker. Man kanske inte alltid våga fråga sina föräldrar. Hälsosamtal kan vara med kuratorn eller skolsköterskan. Ifall ungdomar har mer hälsosamtal blir dom mer säkrare med sin kropp. För dom flesta ungdomar dömer sig för sin egna kropp och det är inte så bra. Så ifall vi har mer hälsosamtal med barn och ungdomar så blir barnen mer säkrare. Vad tycker du?

Det är så viktigt att barn och ungdomar har rätt till att prata ut om sina känslor. Det är många som håller in sina känslor för att inte se dum ut. Ungdomar växer ju för varje år och det är alltid dom får reda på något nytt. Det är viktigt att ha hälsosamtal med barn och ungdomar för att kunna veta hur dom mår i skolan. Det är inte alltid lätt att gå till skolan när man är osäker på sig själv eller rädd vad andra kommer tycka om än.