Vad är det här?

MittSkifte är en plattform som låter dig starta och driva kampanjer med namninsamlingar som grund. MittSkifte drivs av folkrörelsen Skiftet. Folkrörelsen Skiftet består av tiotusentals svenskar som engagerar sig varje månad för att att att alla ska ha en röst i samhället. Vi använder digitala verktyg för att samla tusentals medborgare, som framför datorn och på gator och torg ställer politiker och storbolagens lobbyister till svars.

Det kan var stort eller litet, heroiskt eller vardagligt. Det här handlar om att ge makten till folket. Om du har en idé för att göra ditt kvarter, din närmaste lekplats eller planeten bättre erbjuder vi denna plattform för att stötta dig.

Vill du veta mer om Skiftet? Läs mer om vår rörelse här här.

Har du frågor? Kontakta oss på [email protected].

Vad är skillnaden på en kampanj och namninsamling?

En namninsamling är en del av en kampanj. Ett sätt att samla många människor kring en fråga. En namninsamling är ett verktyg av flera du kan ta till i din kampanj för att vinna en fråga du bryr dig om. Andra verktyg kan vara debattare i tidningen, demonstrationer eller flygbladsutdelning. Men vi tror att det är en bra början att samla så många som möjligt som tycker som du i en fråga. Därför tycker vi en kampanj logiskt börjar med en namninsamling.

Vad kan jag kampanja om?

Vad ser du för problem som måste lösas? Var ser du en möjlighet för positiv förändring? Din kampanj behöver inte vara begränsad till ett särskilt ämne eller område. Din publik kan vara global och lokal.

När du startar en kampanj är det viktigaste steget att sätta bollen i rullning - oroa dig inte om att allt måste vara 100% rätt direkt. Även erfarna och professionella kampanjare gör misstag och ändrar riktning när saker utvecklas. Du behöver inte vara en expert för att lansera en kampanj, du behöver bara vara öppen för att lära dig nytt på vägen.

Vad kan jag inte kampanja om?

Vi förväntar oss att se kampanjer som vi inte håller med om, som verkar udda eller bara är lite knäppa. Det är okej med oss så länge de inte är olagliga, nedsättande, diskriminerande. Ja - du fattar.

Det kokar ned till detta: Förespråkar eller uppmuntrar din kampanj till våld? Uppmuntrar den till mobbning, diskriminering baserat på någons kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder? Innebär den fara för någons fysiska eller psykiska hälsa? Inte? Då är vi nöjda.

Vi förbehåller oss rätten att använda vårt omdöme för att plocka bort en kampanj om den går över gränsen av för vanlig anständighet, så ta ansvar för din kampanj.

Hur bestämmer ni vilka kampanjer som kommer upp på hemsidan?

En rad faktorer bestämmer vilka kampanjer vi lyfter fram på hemsidan MittSkifte.org och i Skiftets kanaler. Dessa inkluderar om kampanjen är på väg att vinnas, växer snabbt eller är tidsmässigt påpassliga.

Kan ni hjälpa mig att samla in pengar till min kampanj?

Vi ber folk om pengar för att hålla MittSkifte.org uppe.

Om du vill samla in pengar till din kampanj kan du göra det på:

Föreningsinsamling

Vad är er personuppgiftspolicy?

Sådana saker tar en massa plats, så läs gärna hela vår sekretesspolicy.

Vem kontrollerar datan på sajten?

Fastän du kan mejla dina supportrar genom sajten så förhindrar oss sekretesslagstiftningen från att du får ta del av deras mejladresser. All data som samlas via sajten MittSkifte.org tillfaller också Skiftet.org genom föreningen Skifte för Sverige (Organisationsnummer: 802461-8087, Emågatan 50-52, 128 47, Bagarmossen)

Förutom att starta en namninsamling vad mer kan jag göra i min kampanj?

På MittSkifte.org kan du starta en namninsamling, dela den i ditt nätverk och sen kommunicera med dina supporters via en mejlfunktion. Du kommer inte få se mejladresserna men du kan mejla via verktyget till de som har skrivit under. Du har också tillgång till att skapa evenemang, till exempel demonstrationer via MittSkifte. Du har också tillgång till Skiftets lilla kampanjteam som gärna hjälper dig framåt i frågan du driver. De kan du kontakta lättast via [email protected]

Du kan än så länge inte själv mata in underskrifter du har samlat in på papper på grund av oklart rättsläge. Men inget hindrar dig från att ta med en surfplatta eller en bärbar dator när du är ute på gator och torg och be folk att skriva under på den.

Kan jag ställa in min kampanj?

Japp.

Hur kan en underskrift av en namninsamling göra skillnad?

En namninsamling ger en användbar ögonblicksbild av det folkliga stöd en fråga har och presenterar en lista på folk som delar samma känsla för åtagande eller oro. En namninsamling behöver inte alltid ha ett stort antal underskrifter för att ha stor inverkan. Betänk en lokal angelägenhet med 20 grannar på en gata som höjer sin röst, då måste någon lyssna.

Namninsamlingar kan vara en katalysator för samtal som förändrar hur folk tänker. Det kan vara i mötet med vänner, familj, kollegor, grannar, skolkamrater, i din förening eller i mötet med en politiker. Det är mest effektivt om du gör en poäng av att lämna in din namninsamling personligen till makthavaren på ett kreativt, högprofilerat sätt som förklarar varför dina supporters känner som de gör. Men den gör nog ingen större skillnad om du startar den och sen går din väg.

Jag älskar detta och vill lära mig mer. Hur gör jag det?

Kul! Du har förstått grundkursen för att kampanja och är redo för att lära dig mer. Utmärkt.

Här är grejen: Ibland vinner du en kampanj snabbt och lätt och det är en underbar känsla i kroppen. Andra gånger behövs en större skara av supporters bakom dig. När hindren är höga brukar det sistnämnda vara fallet.

Det är då du behöver bygga en rörelse.

Rörelser är en blandning av människor med olika färdigheter, yrken och intressen men som samlas kring ett gemensamt mål och syfte. Dessa individer kan kommunicera varför en fråga är viktig. Rörelsen kommer experimentera med olika taktiker över tid för att bygga en maktbas och inleda varaktig förändring.

Du kan inte bygga en rörelse ensam. En rörelse föds ur en samling människor med kompletterande styrkor och verktyg. En riktig rörelse byggs genom samarbete och att man lär sig av varandra. Även om någon eller några kanske kliver fram som ledare har alla en roll att spela.

För att bygga en rörelse måste du hitta andra människor som kan det inte kan. Om du är en duktig skribent bör du hitta någon som kan pengahantering. Om du inte är så bra på att hantera människor ska du hitta någon som kan. Bygg och investera i dessa personliga relationer för att säkerställa att ditt team är starkt och blandat.

Jag vill inte längre få uppdateringar om kampanjen jag har skrivit under. Hur gör jag?

Det är tråkigt att du lämnar. Du kan avregistrera dig från kampanjmejl från den enskilda kampanjen genom att klicka på länken för avregistrering i mailen du får från kampanjen.

Hur finansieras MittSkifte?

Det är tyvärr inte gratis att driva denna plattform. Precis som ett hus behöver den värme, kärlek och en del pengar för att fungera. Pengarna kommer från folk som dig runt om i landet som ge en slant via en säker betalplattform. Pengarna går till den ideella föreningen Skifte för Sverige som stöttar MittSkifte och Skiftet.

Om du vill ge oss en slant men inte vill betala med kort över nätet kan du stoppa in de på vårt bankgiro med nummer 801-8764. Föreningens namn är Skifte för Sverige och inget OCR behövs, men skriv gärna ditt namn i meddelandet.