Sommarlovskort åt alla

I flera storstäder får barn och ungdomar sommarlovskort vilket ger fria resor i kollektivtrafiken. Nu vill vi se till att fler får rörelsefrihet under sommarlovet!

Hitta din lokala kampanj
Din plats

(3) kampanjer

• Stenungsund
    Gratis busskort i sommar!
    För att de flesta ungdomar inte har pengar till att transportera sig med buss eller tåg.
    695 av 800 Underskrifter
    Skapad av Vilde Nielsen
  • Sommarlovskort/ fritidskort till alla ungdomar i Ale kommun
    Nu när många ungdomar har börjat gymnasiet har man skaffat vänner som bor i Göteborgsområdet och man vill inte betala varje gång ska träffa dem. För att ta sig från Ale kommun till Göteborg kostar det 104kr fram och tillbaka, vilket i längden blir en väldigt stor summa om man ofta reser den vägen. Om det finns möjlighet till ett sommarlovskort kommer ungdomar att vistas mer utomhus och utforska nya ställen. Det möjliggör även för ett bättre klimat då man med sommarlovskortet reser tillsammans och inte behöver åka bil. Då ungdomar som går på gymnasiet inte heller får sitt CSN under sommarlovet blir det svårt att hålla en stadig ekonomi om man ska behöva betala för att transportera sig runt.
    1 034 av 2 000 Underskrifter
    Skapad av Klara Björkman
    Gratis Fritidsbiljett 120 dagar till barn och ungdom
    Ett stort antal familjer har inte råd att köpa ett kort för 830 kr per barn på grund av familjens dåliga ekonomi. Att få gratis fritidsbiljett 120 dagar, så kallat sommarkort, för ungdomar är både en möjlighet och en frihet. Detta möjliggör för barnen att kunna njuta av sitt sommarlov och sitt umgänge med kompisar.
    784 av 800 Underskrifter
    Skapad av Sandra Altamirano