Till: Arvika kommun

Arvika kommun: låt ukrainarna bo kvar!

De ukrainska flyktingarna som har flytt till Arvika borde få bo kvar i sina lägenheter i väntan på den nya lagen som kommer att ge kommunen möjlighet att hjälpa dem mer långsiktigt.

Sedan kriget i Ukraina bröt ut har drygt 130 ukrainare, varav minst 61 barn, flytt till Arvika via privata initiativ. Arvika kommun har ordnat boende till ca 90 av dessa men planerar nu att vräka dem 31 maj – detta för att kommunen har räknat med att ta emot nya flyktingar som ska anvisas hit av Migrationsverket.

Verkligheten har dock förändrats sedan detta beslut fattades. Första juli träder en ny lag i kraft som kommer att ge kommunen möjligheten att räkna de flyktingar som redan bor i kommunen som en del av sin ”kvot”. Om den nya lagen sa Migrationsverkets generaldirektör Mikael Ribbenvik följande i en intervju i DN 27/4: ”Man kan avräkna. Om en kommun ska ta emot 100 enligt fördelningsnyckeln, men har 100 personer i eget boende, så behöver den kommunen inte ta emot några.”

De ukrainska flyktingarna som bor i Arvika har flytt från hemska omständigheter och befinner sig i en mycket traumatisk situation. Detta trauma har hittills lindrats någorlunda av att de har fått vara tillsammans med släkt och vänner från hemlandet och av att de har skaffat sig nya vänner i Arvika samt fått stöd av organisationer och privata individer här. Att ta bort deras boende och skingra dem till olika delar av Sverige där de blir tvungna att etablera sig igen skulle göra stor skada, och det är dessutom fullständigt onödigt.

Därför vill vi, de undertecknade som bor i Arvika kommun, att kommunen häver beslutet att vräka flyktingarna eller åtminstone skjuter upp det till 31 juli då ett nytt beslut kan fattas utifrån de nya möjligheterna som kommunen kommer att ha då.

De ukrainska flyktingarna som bor i Arvika har flytt från hemska omständigheter och befinner sig i en mycket traumatisk situation. Detta trauma har hittills lindrats någorlunda av att de har fått vara tillsammans med släkt och vänner från hemlandet och av att de har skaffat sig nya vänner i Arvika samt fått stöd av organisationer och privata individer här. Att ta bort deras boende och skingra dem till olika delar av Sverige där de blir tvungna att etablera sig igen skulle göra stor skada, och det är dessutom fullständigt onödigt på grund av den nya lagen som träder i kraft första juli.

Arvika, Sverige

2022-05-10 17:11:42 +0200

UPPDATERING: DE FÅR STANNA! "Migrationsverket och Arvika kommun har kommit överens om att de ukrainska flyktingar som kommit dit på egen hand eller via privata initiativ får stanna i kommunen." https://sverigesradio.se/artikel/arvika-overens-med-migrationsverket-nu-far-de-ukrainska-flyktingarna-bo-kvar

2022-05-09 12:13:17 +0200