Till: Christofer Fjellner - Moderaternas Stadshusgrupp

Avsätta Ole Jörgen Persson

Hej!

Ole Jörgen Persson som är viceordförande för Järva stadsdelsnämnd och före detta ordförande för Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd har inget förtroende av Järvabor. Förtroende och representation är två essentiella faktorer i en demokrati. Järvabor upplever att Ole ständigt förminskar de problem och erfarenheter som stadsdelens population upplever. Ett exempel är hur han nästan nonchalerar bort problemet med rasismen och den växande islamofobin i landet som drabbat många Järvabor på grund av deras muslimska bakgrund. Ole späder på det befintliga traumat i området genom sin politiska position.

Utöver detta är han intolerant mot oliktänkande och individer/grupper med andra åsikter, så har han varit sedan han trätt in i nämnden. Han avvisar andras åsikter och upplevelser med ord som "trams", "nonsens" samt "Bisarr". Vi upplever Ole vara en odemokratisk kraft i stadsdelsnämnden och att han under hela sitt mandat har tillägnat tid och resurser på att främja egna intressen eller att prioritera frågor som är längre ner i prioriteringslistan för Järva.

Därför vill vi att ni avsätter honom eller omplacerar honom, bort från Järva.

Upprustningen

Det är viktigt att alla som vill ha ett antirasistiskt och rättvist samhälle står upp mot aktörer som Ole Jörgen Persson vars ända roll har varit att späda på, förneka och förminska den befintliga islamofobin som Sveriges muslimer rent generellt och Järvas muslimer specifikt har fått utstå.
Järva är ett område som har gått igenom mycket, vi får inte vika oss för politiska aktörer som vill vårat område illa.

Järva, Solna, Sverige

2023-12-26 02:24:32 +0100