Till: Hyresbostäder AB, Norrköping

Bättre vård av vår gård i Källan.

Innergården i kvarteret Källan i Norrköping har hastigt blivit förändrad utan dialog med vare sig arkitekt eller hyresgäster. Kommunikationen har varit vag och ensidig.

Omgivningen har förändrats på ett sätt som inte tillhör innergårdens prisbelönta formspråk och detta har helt rubbat den gemytliga atmosfär som tidigare fanns här. Gården var en mysig plats för lek och gemenskap, nu omskapas den till en fulhet.

Vi önskar en tydligare dialog med både arkitekt och hyresgäster, för att komma fram till ett gemensamt mål för gårdens kreativa formspråk. Staketet som har byggts upp behöver rivas ner och byggas upp enligt den portalmodell som tidigare stod där.

Vi har förstått att ett argument för förändringen har varit för att möjliggöra mer trafik inne på gården i samband med inflyttningar. Omstruktureringen gör inget för släpkärror i samband flytt varför det uppfattas som en efterkonstruktion som snarare handlar om hantverkarnas ovilja att parkera på gatan vid arbeten inne på gården.

Hyresgäster i kvarteret Källan är bedrövade av den omedelbara fulhet som har byggts upp på innergården. Ja behovet av underhåll var stort då Källan varit eftersatt under många år, men det kan inte ske hur som helst. Vi som är hyresgäster vill gärna ha en uppdatering av gården, men inte en nedgradering av områdets mysfaktor.

Norrköping, Sverige

2023-11-12 09:27:33 +0100