Till: Ledamöter i grundskolenämnden

Besparingar på Bräckeskolan

Hej, ledamöter i grundskolenämnden!

Vi är en föräldragrupp med barn i klass 1 C på Bräckeskolan. Vi skulle med detta mail visa på praktiska påföljder av ert arbete med budgeten 2024.
Under läsåret 22/23 var flera fritidsgrupper dryga 30 elever per grupp på ungefär tre personal. Man kunde då genomföra olika typer av utflykter, arrangera pysselaktiviteter för att utveckla elevernas färdigheter inom de estetiska lärprocesserna och framförallt få dem att samspela socialt i rimliga (men ändå ganska stora) grupper som var hanterbara för pedagogerna.
Inför hösten 2023 kände sig rektorerna tvingade att omorganisera sig då man insåg att budget för 2023 inte kommer att hålla. Man slog ihop grupper och påföljden blev större grupper med fler elever per pedagoger. Utflykter och aktiviteter blev färre till antalet och pedagogerna blev alltmer stressade.
Inför 2024 ser det ännu dystrare ut, för att ni politiker har bestämt för att lägga en ännu sämre budget som inte tar hänsyn till prisökningar och inflation. Vi har fått veta att Bräckeskolan inte kommer ersätta hela fyra pedagoger som arbetar mot fritidsverksamheten. Två är visstidsanställningar som avslutas och två har på egen begäran sagt upp sig. Ni förstår säkert att detta inte kommer hålla och ändå tror ni att besparingar skall leda till högre kvalitet.
Politiker brukar skylla på indragna statsbidrag, att elevkullarna blir mindre samt att man minsann satsar mer än andra kommuner i närområdet. Men vi som är nära verksamheten som vårdnadshavare ser knappast att kvaliteten höjs.
Bräckeskolan är bara ett exempel på vad som händer på många skolor i Göteborg, men nu kommer vi till våra frågor:
Hur tänker ni inför 2024 och 2025? Det ekonomiska läget kommer vara fortsatt prekärt, satsningar mot andra verksamheter har gjorts och kan omprioriteringar som är till godo för våra yngre medborgare göras?
Finns handlingsplaner för att få duktiga pedagoger att stanna? Som det är nu söker sig många till andra kommuner eller helt från branschen. Allt detta kommer påverka barnen om de måste byta pedagoger hela tiden.
Man skulle kunna lägga en god grund för elever med särskilda behov. Men i ett cyniskt fördelningssystem där det skall effektiviseras och sparas är det just dessa elever som slås ut först. Hur tänker ni här?
Skall vi ens fortsätta ha det så här? Nog för att det ekonomiska läget är svårt, men besparingar har även genomförts innan i syfte att hantera sämre tider. Nu är de här och det sparas mer än någonsin. Ni har många visioner hur fritidsverksamheten och skolan skall vara, men i budgetarbetet ser vi vad ni egentligen tycker och tänker och det ser inte roligt ut.

Det gäller vår framtid.

Tönsbergsgatan 8, 418 77 Göteborg, Sverige