Till: Programleverantör Dolphin

Bevara möjligheten att byta talsyntesröst i talböcker

Vi har uppnått vårt syfte, tack för hjälpen!

Hej!

Vi som skriver detta är bibliotekarier och samordnare för pedagogiskt stöd på olika lärosätesbibliotek runtom i Sverige. Vi arbetar alla med talböcker och genom vårt arbete har vi nära kontakt med studenter, vilket ger oss inblickar i hur de upplever att studera med böcker inlästa med talsyntes. För vissa går anpassningen snabbt, medan upplevelsen av talsyntesröster förblir problematisk för andra – man tycker att ”robotrösten” gör det svårt att koncentrera sig på innehållet i talboken.

Tack och lov blir talsyntesrösterna allt bättre, men för de studenter som har svårt att vänja sig vid rösten har möjligheten att kunna byta röst varit en viktig funktion. Möjligheten att byta röst är också något vi brukar tipsa om för de studenter som upplever att talsyntesrösten låter monoton efter en längre stunds lyssning. Men framför allt har det varit hjälpsamt att kunna visa att möjligheten finns att kunna anpassa och påverka det egna läsandet. I en del fall har det varit avgörande för att studenten överhuvudtaget skulle kunna ta till sig innehållet. Detta styrks även av Malmö universitets undersökning Studenters erfarenheter av att studera med talböcker och stödprogram.
”I fall med maskinuppläsning var flera röster att föredra så man kunde välja den som passade en bäst.” (2022, opublicerad, sid 15)

Funktionen att kunna byta talsyntesröst vid läsning av talbok har funnits i EasyReader PC länge. Tidigare fanns den även i ReadHear Mac, och när det programmet försvann och ersattes av EasyReader Mac så antog vi att funktionen skulle läggas till även där. Men nu har vi i stället fått veta att funktionen även kommer försvinna från EasyReader PC från och med version 9 (kommer bytas ut på MTM:s webbsida till höstterminen, enligt uppgift från Dolphin).

Dolphin har sagt att det inte finns planer på att ta med funktionen igen, men att om det är ett starkt önskemål så kan de överväga det.

Vi vill alltså genom detta brev poängtera:

• vikten av att behålla möjligheten att kunna byta talsyntesröst i talböcker, även för de talböcker som kommer med medföljande talsyntesröster (vilket gäller alla MTM:s talböcker)
• vikten av att talsyntesrösterna håller en hög kvalitet

.

2022-09-27 14:11:56 +0200