Till: Karl Hedin AB och Hofors kommun

Bevara skogen på Söderåsen

Stoppa avverkningen på Söderåsen. Låt skogen stå och utöka det befintliga naturreservatet.

Söderåsen är ett artrikt friluftsområde med vandringsleder i mestadels orörd natur.
Kalhyggena kommer att förstöra naturupplevelsen i årtionden. Miljöer för hotade arter riskerar att förstöras permanent.
1 Floran: Delar av Söderåsen har en unik natur, framför allt floran, som har speciella förutsättningar bland annat på grund av den basiska berggrunden som består av grönstenar och även till en mindre del av den ultrabasiska bergarten hoforsit.

2 Friluftsliv: Vandringslederna på Söderåsen används flitigt och tillgången till tätortsnära natur är viktigt för kommuninvånares och besökares fysiska och psykiska välbefinnande.

3 Tillgänglighet: Naturen på Söderåsen ligger inom cykelavstånd från stora delar av kommunen. Det finns lättgågna vandringsleder och ett spännande parti med en trollstig för barnen.

4 Biologisk mångfald. Många arter kräver äldre skogar för sin livsmiljö, och när dessa miljöer försvinner så försvinner även arterna. Artutrotningen i världen går väldigt fort. Enligt konventionen om biologisk mångfald, som Sverige har skrivit på, ska vi spara 30 procent av representativa naturmiljöer. Artrika skogar som den på Söderåsen hör till dem som måste bevaras.

Läs mer om naturen på Söderåsen här https://semla.info/

Hur den kommer att överlämnas

Personligen till representater för Karl Hedin AB och Hofors kommun.

Soderasen, 813 91 Torsåker, Sverige

2024-02-24 01:07:17 +0100