Till: kommunstyrelsens ordförande, kommunstyrelsens vice ordförande och  kommundirektör Alingsås

Blunda inte för palestiniernas lidande Alingsås kommun!

Folkrättens regelverk måste respekteras av samtliga parter. Det betyder ett konsekvent fördömande av alla attacker mot civila, och brott mot de mänskliga rättigheterna, oavsett vilken part som begår dem. Därför var vi många Alingsåsare som med bestörtning fick se nyheten om att kommunstyrelsens ordförande, kommunstyrelsens vice ordförande och kommundirektören i Alingsås fattat beslut om att flagga för Israel och dess befolkning, men inte för Palestina och dess befolkning.

Attacker mot civila är oförlåtliga och att Alingsås kommun då endast visar solidaritet med de drabbade i Israel och för israelers rätt att få leva i trygghet är beklämmande.

Vi var många Alingsåsare som reagerade med bestörtning på flaggningen eftersom kommunen så tydligt blundade för alla civila offer i Palestina och i synnerhet Gaza. Flaggningen för Israel tolkades även av många som att kommunen tog ställning för Israel. Vilket innebär att ta ställning för en stat som bryter mot folkrätten, ockuperar stora delar av Palestina och tvingar 2 miljoner människor i Gaza att leva i världens största utomhusfängelse.

Samtidigt som kommunen flaggade med den israeliska flaggan var Gaza under attack. I skrivande stund har över 2200 människor i Palestina dödats av Israel, en stor majoritet av dem civila, inklusive kvinnor, äldre och barn. Israel har stängt av elen och leveranser av livsmedel och mediciner har stoppats helt i Gaza. FN varnar för att civila snart kan börja dö av vätskebrist i Gaza, eftersom att dricksvattnet håller på att ta slut. människor tvingas att dricka smutsigt vatten efter att vattenverk och ledningar slutat fungera i Gaza.

Israel genomför urskillningslösa bombningar där hela bostadskvarter har demolerats. 1 300 byggnader förstörda i Gaza
Israels luftattacker har i skrivande stund resulterat i att över 1300 byggnader har jämnats med marken, 5 540 bostäder förstörts och närmare 3 750 bostäder har så pass stora skador att de är obeboeliga i Gaza. Samtidigt har de civila ingenstans att fly. Samtidigt planerar Israel för en markoffensiv och uppmanat 1,1 miljoner palestinier i Gaza att lämna sina hem, på mindre en 24 timmar. En omöjlig uppgift.

FN uppmanar även Israel att häva sin blockad mot Gaza och lyfter att många äldre och yngre barn riskerar att dö i uttorkning

Vi vill ha solidaritet för alla drabbade!

Alingsås, Sverige

2023-10-16 20:22:44 +0200