Till: Regeringen/ Finansminister

Dags att höja barnbidrag & studiebidrag

Enligt FN:s barnkonvention lyder följande - ”Barnets bästa ska alltid komma först”. När vuxna ska bestämma något som handlar om eller påverkar barn måste de alltid tänka på vad som är bäst för barnet. Ibland går andra saker före, men politiker och andra måste kunna visa att har tänkt på barnen. År 2018 höjde regeringen barnbidrag och studiebidrag från 1050 kr till 1250 kronor per månad och barn. Detta var första gången på över 10 år som bidragen höjs. Enligt dåvarande finansminister Magdalena Andersson, var satsningen ett sätt att öka jämlikheten och underlätta den ekonomiska situationen för Sveriges barnfamiljer.
Ett barnbidrag är en typ av bidrag i form av ekonomisk ersättning som du som förälder kan få från staten. Barnbidraget är den största förmån som staten ger till barnfamiljerna i Sverige. Det finns ca 1,3 miljoner familjer i Sverige som berörs av ett barnbidrag eller studiebidrag. Ur ett nationalekonomiskt perspektiv så är målet med barnbidraget att jämna ut den ekonomiska statusen mellan familjer med barn och familjer utan barn. Barnbidraget skall alltså i första hand täcka de omkostnader som kommer med barn. Exempelvis mat, kläder etc.
Familjepolitikens uppgift skall vara att underlätta för föräldrarna att bära ansvaret för sina barns fostran och uppväxt. För en familjepolitik med denna uppgift bär vi ett gemensamt ansvar. Om barnen ges en god start i ett barnvänligt samhälle skapar vi förutsättningar för en ljusare framtid för alla. När problemen staplar upp sig kan det vara svårt att uppleva barnen som
glädje och stimulans. Många barnfamiljer befinner sig idag i den situationen.
Barnfamiljernas ekonomi är i många fall mycket ansträngd, och svårigheterna
för många är ett dagligt bekymmer. Ett annat tecken på barnfamiljernas dåliga ekonomi är att allt fler blir beroende av socialbidrag. Även om den största ökningen av antalet socialbidragstagare har skett bland ensamstående så har det också skett en kraftig ökning bland barnfamiljerna.
Sverige har idag en hög inflation på 6,4 procent samtidigt som reallöner höjs mellan 2,0 och 2,5 procent. Genom att investera i barnfamiljer och deras ekonomiska situation stärker vi jämlikheten och minskar klyftorna i samhället. Nu är det dags igen för regeringen att höja barnbidraget samt studiebidraget för studerande i främst gymnasieskolan med minst 300 kronor per barn och månad. Detta för att kompensera de försämringar som drabbat barnfamiljernas ekonomi
under början av 2022 och för att ge en större del av familjestödet i generella
former, bör en ytterligare uppräkning av barnbidraget genomföras. Vi föreslår att barnbidraget och studiebidraget under den närmaste tiden höjs till 18 600 kronor per barn, per år.

under början av 2022.

2022-09-20 13:25:37 +0200