Till: Infrastrukturminister Tomas Eneroth

Fixa järnvägen mellan Uppsala och Stockholm

Tiotusentals personer pendlar dagligen mellan Uppsala och Stockholm, en grupp människor som fått stå ut med mycket när det blir problem med den överbelastade järnvägen mellan städerna. Problem som oftast kan lösas snabbt, men nyligen har ett brunnen signalkur skapat problem i veckor på sträckan. Att det inte går att lita på tåget på en sådan viktig sträcka är ett stort underbetyg till den svenska järnvägen.

Vi vill:

1. Att Trafikverket får i uppdrag att öka robustheten i det svenska järnvägsnätet.

2. Att fyrspåret till Uppsala tidigareläggs i den kommande nationella planen.

3. Att Trafikverket får i uppdrag att bygga fyrspåret som ett separat dubbelspår för att minska störningskänsligheten.

Sverige måste minska sina utsläpp, och för att kunna minska transportutsläppen är tåget ett bra sätt. Men om det inte går att lita på järnvägen kommer andra transportsätt att vinna.

Att kunna bo i Uppsala och jobba i Stockholm eller vice versa är viktigt i våra allt större arbetsmarknadsregioner, där tåget erbjuder en möjlighet att använda restid som arbetstid. Men det bygger på att det tåget faktiskt går som förväntat.

Uppsala, Sverige

2022-02-18 16:09:04 +0100