Till: Kommunfullmäktige Anna Andresen, Kommunstyrelsen, Lokala myndigheter

Förkorta tiden för skjutning av nyårsraketer i Klippans kommun

Under nyår 2023-
skadades ett 20 tal svenskar av fyrverkerier.

Överallt runt om i landet pågick firande, men för många andra lidande. Från tidig eftermiddag till tidig morgon stod Klippans himmel i ljusan låga och påminde människor om kriget. Man hörde hur de skrek nästan varje gång det small. I varje smäll blev även något djur skrämt till döds. Hundar blev förstörda, hästar dog, katter, kaniner, fåglar och smådjur fick hjärtattack. I Klippan small det flera gånger i timmen från 14:00 den 31/12 – 13:00 dagen där på.

Fyrverkerier är tillfälligt vackra att titta på. Naturen runt våra hem är bestående, så länge vi bevarar den.

Klippan har en magiskt vacker natur för den som tittar och en fantastisk fauna av fåglar och däggdjur. Men efter nyår är det ekande tomt i Klippan, vi traumatiserar våra medlevande varelse.

Dagen efter nyår skäms jag som medborgare för att gå ut. Klippan som ofta är en sådan ren och trevlig plats. Runt balkongen ligger skräp på marken efter att folk siktat mot husfasaden med fyrverkerierna. Längst gatorna ligger skräp utspritt här och där, plast i alla dess former och storlekar, oavsett vilken gata man väljer att gå längst. Detta är olagligt, hjärtlöst och själviskt i allra högsta grad.

Det är nog inte ens nödvändigt att förklara vad denna nedskräpning gör mot vår natur och våra vilda djur, våra husdjur och barfota barn. Det sista skräpet som följer med dagvattnet ned i våra brunnar och ut i naturen.

Att 20 personer har skadat sig så illa detta nyår att de behövt tas till sjukhus tyder på att detta inte är något att leka med. I Klippans kommun skjuts det hejdlöst av människor i olika åldrar, små, små, barn kastar runt med eld. Det är eld vi leker med.

Klippans kommun ligger efter i tiden. Kommuner runt omkring tar problemet med smällandet på allvar. Ängelholms kommun säger:

”Folk uppmanas att hålla sitt smällande kort och koncentrerat till tolvslaget.
I år arrangerar inte kommunen något offentligt fyrverkeri. Orsaken är den allmänna miljöpåverkan som fyrverkerier har samt att djur skräms av de höga smällarna.”

Även Klippan bör tänka större, vänligare och framåt genom att åtminstone minska ned det stora tidsspannet av tillåten raketskjutning. Att vi får skjuta okontrollerat mellan 16 och 04 är sanslöst och förvånansvärt omodernt. Även kommuner så som Perstorp, Åstorp, Svalöv, Båstad och Bjuv har en betydligt mindre lucka av timmar för smällande.

Vi kan och bör göra bättre ifrån oss. Klippans kommun- ta ställning för människor, djur och natur genom att följa i Ängelholms spår. Smäll koncentrerat till tolvslaget. Klippan kommun bör tillåta fyrverkerier endast på nyårsafton 00:00 – 00:30 med polisen ute vid kontrollerad plats, för att alla skall kunna vara någorlunda nöjda eller känna sig någorlunda trygga på den dag vi alla är menade att uppskatta och fira.

Detta är en viktig fråga i samhället. Skjutning av fyrverkerier skrämmer bokstavligen ihjäl våra medlevande varelser och förstör vår natur från grunden. Plastfragment ligger kvar tills någon plockar upp det, och det finns ingen som gör det. De höga smällarna påminner människor om kriget de flytt, varför skall vi tvinga dem att vara kvar i deras trauma? Fyrverkerier bör förbjudas helt och hållet i Sverige. Men då detta inte är en allmän åsikt bör vi åtminstone kunna mötas på mitten och minska på galenskapen. Förbjud inte all fyrverkeri i Klippans kommun, men gör den kontrollerad och lämplig för allas trevnad. 30 minuters smällande är mer än nog. Kommunen i Klippan är inte redo att ta sitt ansvar, de hänvisar till sämre kommuner vid kommunikation och vill efterlikna dem. Låt inte kommunen vinna, vi kan ändra ordningslagarna tillsammans.

Klippan, Sverige

2024-02-21 12:27:09 +0100