Till: Furuviksparken

Fristad åt furuviksschimpanserna, omgående.

Photo by Julie Ricard on Unsplash

Tjobbe, Maria-Magdalena och Selma är artfränder med Cecilia. De tre första är fångar på Furuviks djurpark, den sista fick sitt personskap erkänt år 2016 genom en av flera minst sagt banbrytande rättegångar i modern tid. Cecilia ses juridiskt inte som ett objekt utan som en person med de rättigheter som kommer utav ett sådant erkännande.

Det är minst sagt anmärkningsvärt att ett land som anser sig vara så långt framme gällande hänsyn till andra arter fullständigt har missat vad som sker på andra håll i världen.

Furuviks djurpark, se till att de kvarvarande schimpanserna flyttas till en fristad. Detta så att de precis som Cecilia ges möjligheten att få leva sina liv i så stor frihet och med så stor respekt för deras integritet som bara är möjligt.

Vi har kommit tillräckligt långt i vår kunskap om andra arter att kunna erkänna deras komplexa natur, deras kognitiva förmågor, deras känsloregister och att den tillvaro dessa djur upplever spelar roll för de själva även om ingen annan bryr sig om deras liv.

Schimpanserna i Furuvik behöver just din röst för att kunna få en bättre tillvaro, så nära frihet som möjligt.

"När majoriteten säger att djur inte kan ha rättigheter, så oroar jag mig för det djuret. Men jag oroar mig ännu mer över hur ett sådant svar förnekar och svärtar ner människans kapacitet för att förstå, visa empati och känna medkänsla" - Domare Wilson, New York Court of Appeals, fallet om elefanten Happy.

2023-08-25 07:29:52 +0200

2023-08-24 19:32:43 +0200