Till: MIGRATIONSVERKET

Hjälp en redan integrerad ung tjej att få stanna i Sverige!

En av mina nära vänner, Gordana Gavrilovic Vasiljevic berättade att deras äldsta dotter Nadja fått besked att hon inte får stanna i Sverige. Jag blir helt förstummad och tänker VÄNTA NU HÄR....VI ÄR I SVERIGE som säger sig vara ett land som värnar om Human Rights. Hur fasen kan detta gå ihop?
Storyn är så här: familjen kommer till Sverige för snart 5 år sedan för att jobba. Äldsta dottern går då i grundskolan här i Sverige, lär sig svenska fort och bra. Hon går vidare till gymnasiet - naturvetenskapliga programmet. Familjen ansöker om permanent uppehållstillstånd vilket man får ansöka om efter 4 år med arbetstillstånd. De beviljas, man, fru och yngsta dottern men inte äldsta. Hur ska hon försörja sig undrar då migrationsverket. Familjen skriver att hon ska studera vidare på universitet för att fortsätta utbilda sig och bidrar till svenska samhället. De försörjer henne under tiden hon studerar och hon har ett jobb för att få extra pengar. Ingen i familjen ligger staten till last. Dottern kom hit som 14 åring med sina föräldrar och syster. Hon har som barn och ungdom tagit sig an det svenska samhället både i kultur och språk. Familjen har kämpat för att visa att de kan försörja sitt barn. Migrationsverket säger att dotterns år i hemlandet som barn ska ha gett henne kultur mm så hon kan åka dit utan sin familj och börja sitt vuxna liv där. Var är den humana tanken här???? Vem bryter upp en familj som vill och redan bidrar till svenska välfärden?

Vi måste visa att vi står för mänskliga rättigheter och alla har rätt att vara med sin familj. Detta är en person som redan börjat bidra till Sverige och har fortsatt stora planer på att bidra och vara en del av svenska samhället. Lagen säger att man är vuxen som 18 åring men vi som har barn vet att den är långt ifrån vuxna, de är ungdomar som behöver sina föräldrars stöd under tiden de studerar och lär sig bli vuxna.

2023-07-09 21:32:03 +0200

1,000 underskrifter nådda