Till: Migrationsverket

Hjälp familjen Mondonga stanna i Sverige

Efter 10 år och många överklaganden till Migrationsverket ska nu mamman Lodie och hennes fyra barn utvisas till Kongo. Sonia som är född här, Yvanna som ska ta studenten i år och Joseph som aldrig missar fotbollsträningarna med drömmen om att stjärnspelare en dag. Barnen har anpassat sig till den svenska kulturen och det enda de vet om Kongo är det vi alla får läsa på nyheterna; krig och fattigdom. Kriget som har pågått i Kongo under flera år har försämrats under 2023 med över 900 000 människor på flykt. Efter att Lodie kidnappades och misshandlades av kongolesisk militär flydde hon till Sverige. Men nu tvingas hon att åka tillbaka med hennes fyra barn, till ett liv i skräck. Migrationsverket har mottagit brev från lärare, klasskamrater, fotbollstränare, grannar och vänner. Trotts detta har migrationsverket valt att utvisa familjen. Nu gömmer dem sig i en liten etta och ber för ett mirakel.

Som alla vet pågår det ett krig i Kongo som har eskalerat under 2023. Mer än 40 kvinnor våldtas varje timme, över 6 miljoner människor har mördats där 50% av dem är barn. Kongo är inget land där denna familj kommer kunna ”återanpassa sig” till. Barnen är Svenskar och förtjänar att leva i en trygg och familjär miljö tillsammans med deras mamma som har riskerat allt för ett bättre liv i Sverige

2024-03-01 16:32:41 +0100

1,000 underskrifter nådda