Till: Stockholmshem

Höj inomhustemperaturen

Ska 19 grader inomhus på vintern i bästa fall vara den nya standaren för hyresgäster hos Stockholmshem? Vi har de två senaste två veckorna haft en medeltemperatur på 18 grader och kallare vid snabba väderomslag i vår hyresrätt. Min gravida sambo sitter hemma omsvept i filtar och raggsockor och studerar. Min som är förkyld och vill inte gå hem från dagis för han tycker det är kallt hemma. Nu när ni byggt Stockholms största solcellspark. Kan inte vi boende få ta del av den energin genom ett par grader högre genomsnittstempratur i våra hyresrätter?

Folkhälsomyndighetens riktvärde är att temperaturen inomhus är 24grader. 18 är det absolut minimum tillåtna temperaturen. För kallt inomhus kan påverka blodtrycket och tros kunna öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar och lungrelaterade sjukdomar. Även reumatism och vissa muskelsjukdomar kan påverkas negativt. Därför är det viktigt att tempraturen höjs.

Bagarmossen, Stockholm, Sverige

2023-11-27 08:32:18 +0100