Till: Regerande politiker

Höj lägstanivån för A-kassa och aktivitetsstöd!

Bäste Ulf Kristersson och Johan Pehrsson! Vi kan inte uppnå en hållbar arbetslinje av att straffa de arbetssökande genom omänskligt låg ersättning! Lägsta nivån för A-kassa och aktivitetsstöd är för den som inte uppfyller villkoren så lite som 223 kr brutto per dag. Det finns ingen son kan leva ett anständigt liv med den ersättningen, utan man tvingas söka andra bidrag för att få det att gå ihop. Det är inte värdigt. Det är som att straffa den som som inte får arbete. Ni säger att man inte ska kunna leva lyxliv på arbetslöshetsersättning, att det ska löna sig att arbeta.

Men inte ens på den lägstanivån man får om man uppfyller villkoret, 510 kr/dag brutto, kan man idag leva "lyxliv" på. Men de flesta kan ändå leva drägligt på den nivån. Därmed bör alla arbetssökanden få ersättning på denna nivå. Att man inte uppfyller villkoren är inte vårt eget fel. Det kan bero på att arbetet man var tillfälligt t ex. Och ingen ska straffas för att hen ex väljer att studera längre än ett år. Ni vill se fler högutbildade, och en kandidatutbildning är i regel 3-årig.

Att ständigt leva under existensminimum och den stress det medför att få ihop allt och att jaga andra bidrag, innebär allvarlig risk för både den psykiska och fysiska hälsan. För att kunna vara i sin bästa form för att söka arbete krävs att man är vid god hälsa.

Detta är en vädjan till er - tänk om, gör om och gör rätt!

Vi behöver vara många för att kunna påverka politikerna. Jag vat att många håller med mig men tyvärr drar sig folk för att diskutera detta och den som öppet kritiserar systemet blir alltför ofta skuldbelagd. Dålig ekonomi är dåligt för hälsan vilket allvarligt kan påverka förmågan till att söka, få och behålla ett arbete.

2023-10-28 09:31:38 +0200

2023-08-03 13:21:12 +0200