Till: Nacka Kommun

Hundrastgård för småhundar

I Nacka finns det flera hundrastgårdar vilket är fantastiskt. Dock kan det bli problematiskt för de allra minsta hundarna att leka på samma villkor som de stora. Ett exempel: En hund på över 30 kg kan lätt skada en liten hund under 5 kg i leken. Därför får många med små hundar vända redan vid grinden och gå hem igen. Det är oftast stora hundar som leker i rastgården pga många med små inte vågar gå in.
Vid Tollare Hundrastgård i Nacka finns en rastgård. Där finns också en stor äng bredvid. Mitt förslag/önskemål är att kommunen gör en liten extra inhängnad på ängen som kan bli till en rastgård för de mindre hundarna.
Lilla Sjöbo i Skåne har löst problemet med att ha en rastgård för alla hundar i olika storlekar och en egen för de små.
Det är många med små hundar som skulle uppskatta detta. Det skulle minimera skaderisken för småhundarna och alla skulle känna sig mer trygga.
I nuläget träffas vi ibland på rastgården men iom det är en offentlig plats kan man inte neka andra med stora hundar att komma in samtidigt som vi är där med våra små.
Ofta uppstår tråkiga diskussioner vid grinden som vi nu hoppas slippa om våra småhundar kan få en egen inhängnad ute på ängen.

Jag tror många småhundsägare skulle uppskatta en trygg plats att vistas på där småhundarna kan leka fritt utan att riskeras bli skadad.

Tollare naturreservat, 132 42 Saltsjö-boo, Sverige

2022-02-17 12:18:55 +0100

2022-02-15 18:51:44 +0100

2022-02-14 21:50:30 +0100