Till: Sotenäs kommun

Ingen djuphamn i Hovenäset

Stoppa planerna på en djuphamn i Hovenäset!
En industrianläggning mitt inne i ett av västkustens mest välbevarade samhällen skulle totalt spoliera dess unika karaktär.

Hovenäset är en del av vår historia. Vårt kulturarv. Något vi lyckats bevara och utveckla under årens lopp. En plats där människor njuter av vår vackra natur och får tid för återhämtning. En plats som inte bara är viktig för oss som har rötterna här uppe men också för turister från när och fjärran.

Välbesökta Resobadet och dess uppskattade simskola, Hovenäsets seglarsällskap, sjöbodar, hus, båtplatser och unik bohuslänsk miljö som skapar rekreation skulle ödeläggas.

Omkringliggande platser som Örn, Bohus-Malmön, Tullbodarna, Johannesvik, Kungshamn skulle även de påverkas oerhört negativt av detta ingrepp i den unika kustmiljön som skulle påverka miljö, turism, människor, bad och båtliv även för dessa samhällen.

Det skulle även allvarligt påverka det känsliga marina livet med rödlistade arter i Örnefjorden och skärgården utanför.

Vi kräver därför att man tar bort formuleringarna, text och kartbeskrivningar kring att anlägga en djuphamn vid Hovenäset från Sotenäs kommuns översiktsplan 2022.

Det är lätt att tro att detta förslag är så galet att det aldrig kommer bli verklighet. Men det är precis vad som hände på 70-talet när man byggde Preemraff i Lysekil. Boende i naturreservatet trodde inte det kunde bli verklighet och reagerade för sent. Sommarhusen (ca 15 st) revs och resten är historia.

Vi som älskar denna unika plats. Hovenäset och skärgården här omkring. Vi som lärt oss simma på Resos simskola och som njuter av klippor, bad och båtliv. För oss som njuter av regattor och ser HSS lära barnen segla. Vi som samlas här på sommaren och året runt för återhämtning, vila och naturupplevelser. Vi som vill att denna plats skall bevaras för kommande generationer. För oss som bryr oss om miljön på land och i havet. Som bryr oss om turismen och näringsverksamheterna här och i samhällena runt omkring. För dem som har hus, sjöbodar och båtplatser och för dem som hyr, campar och hälsar på vänner.
Alla vi behöver höja våra röster och skriva på denna namninsamling samt lämna synpunkter till Sotenäs kommun så att dessa planer stryks från ÖP 2022.

HUR KAN JAG PÅVERKA?
- Skriv under denna namninsamling
- Hjälp oss sprida namninsamlingen vidare till dem du känner via Sociala medier och mail, sms samt genom att berätta om namninsamlingen.
- Gå in på Sotenäs kommuns hemsida och Lämna en Synpunkt på förslaget om djuphamn. Ju fler som skickar in synpunkter desto större påverkan. Maila gärna en kopia till [email protected] så att vi har alla synpunkter samlade.
- Följ Hovenäsets intresseförening på Facebook för att följa med i uppdateringar kring vad som händer.

456 42 Hovenäset, Sverige

2022-07-31 09:19:48 +0200