Till: Denna namninsamling kommer vi referera till när vi kommunicerar med olika svenska tidningar, föreningar eller myndigheter för att fånga deras uppmärksamhet och visa att vi är många som bryr oss!

Läkarstudent frihetsberövad utomlands!

En läkarstudent, precis som många andra studenter, njuter av att utforska världen genom resor och vandring samt ägnar sig åt träning på fritiden. Elias AL-najjar (tidigare kallad Abdulrahman Al-najjar) har i samband med en veckas turistresa till Egypten blivit anhållen av den egyptiska flygplatspolisen. Händelsen inträffade den 10-11-2023. Istället för att återvända till Sverige och fortsätta med sina planerade läkarstudier har Elias sedan dess varit anhållen i häktet i den egyptiska staden ” Madinat Sittah Uktobar”. Det enda Elias föräldrar har fått veta är att han är anklagad för politiska brott mot den egyptiska staten. Dessa brott har enligt egyptiska polisen begåtts år 2014, trots att vi har slående bevis på att Elias har befunnit sig i Sverige under den perioden. Dessutom är dessa anklagelser riktade mot en person som ska ha varit 27 år gammal år 2014, Elias är född 1997!
Elias är därmed fullständigt oskyldig från alla dessa osanna anklagelser och egyptiska polisen har inga bevis mot honom.
Att förtala vår vän Elias och anhålla honom i en miljö där han får sova på golvet och behandlas som en brottsling utan att ens få ställas inför domstol är en orättvis handling som kräver vårt gemensamma agerande!

Trots att Elias är svensk medborgare och trots familjens försök har svenska myndigheter hittills inte vidtagit några adekvata åtgärder för att säkerställa att Elias behandlas på ett människovärdigt sätt och att han får alla sina juridiska rättigheter. Ingen kontakt har kunnat etableras med Elias, Den egyptiska polisen vägrar att lämna ut information, och ingen tidpunkt för rättegång har angivits.

Vi vill därmed uppmana att Elias Al-najjar får en rättvis rättegång så fort som möjligt!