Till: Migrationsverket

Låt chris och hans familj stanna

Vi vill att så många som möjligt ska skriva på så vi kan vissa Migrationsverket så dom kan kolla igenom deras papper och ge dom en annan chans att stanna kvar i landet.

HJÄLP! Vi behöver er hjälp för att få vår vän Chris att få STANNA kvar i Sverige. Detta är Christiano: han kom till Sverige år 2014 tillsammans med sina föräldrar och sin lillebror. Nu har de bott i Sverige i snart 8 år och efter all deras kämpande och drömmar om ett bra liv här så ska allt bara tas ifrån dem. De har även fått en till son här i Sverige, en son som heter Jimmy som bara är tre år gammal.

Detta kan vara vilken vanlig svensk familj som helst, det gör ont i våra hjärtan att skriva detta men nu behöver vi eran hjälp! Det är en tonårings dröm att få fylla 18 år gammal men för Christiano var det som skulle vara en av hans bästa år en mardröm. Vi som är hans nära vänner vet inte vad vi kan göra för att förbättra situationen men vi har bestämt oss för att göra en namninsamling för att förhoppningsvis få Christiano och hans familj att stanna kvar i Sverige.

Efter flera möten med Migrationsverket har de alltid fått intrycket att de kommer få stanna kvar. Deras sista möte med Migrationsverket meddelade dem att de skulle fortsätta med det normala livet, dvs gå i skolan och fortsätta jobba. När det kom till frågan om utvisning var det alltid likadana svar: att de inte ska oroa sig och inget drastiskt kommer att hända, att de kommer att få stanna kvar.

Just nu har Christiano förflyttats 6 timmar ifrån sin stad i ett förvar i Migrationsverket helt själv med en liten knapptelefon för att kunna kontakta sina föräldrar och hans vänner. Från att alltid ha varit nära sin familj och vänner, till att vara helt själv i en främmande stad utan någon närkontakt.

Christiano som person är en positiv kille med mycket energi och glädje. Hans största önskan är att få gå färdigt sin utbildning som väktare och har som drömyrke att bli polis. En så pass ung människa med sådana drömmar bör inte skickas hem. En individ med goda planer inför framtiden ska förkrossas.. och aldrig kunna utföra sina drömmar i landet mer som han kallar sitt hem, en människa och en familj som vill bidra gott i vårt samhälle.

Han har alltid strävat efter att se till att alla i hans omgivning ska må bra. Bara för några dagar sedan (innan incidenten inträffades) var han i Borås på ett elevkårsevenemang för att försöka förbättra just vår skola och se till att alla treor ska få den traditionella studenten vi just vill ha. Det vi försöker komma fram till är att hans engagemang är så beundrade, och trots att han inte egentligen tar studenten så har han alltid försökt se till att alla i hans omkrets får det dem önskar sig!
Det är just en av de många fina egenskaper Christiano har och att vi som vänner står här hjälplösa utan att kunna förändra Migrationsverket beslut, gör ont i våra hjärtan.

Christiano förlorar alla sina framtidsplaner samt studier. Att han nu ska vara tvungen och förlora det han byggt upp i åratal och lämna hans liv bakom sig är förödande. Inte bara för honom utan även alla hans nära och kära! Han är fortfarande ett barn! Bara för att han på papper är myndig betyder det inte att han är vuxen.

Vi hoppas att det finns ett mirakel som kan hjälpa oss ur denna svåra situation och förändra Migrationsverkets beslut! Snälla låt honom åtminstone få komma tillbaka till Malmö och spendera sina sista dagar med sina nära och kära!

Malmö, Sverige

2021-12-09 20:49:37 +0100