Till: Media, regeringen, migrationsverket.

Låt Jelena och hennes familj stanna i Sverige!

Utvisning på fel grunder.

I förra veckan fick Jelena och hennes man papper från Migrationsverket där det står att de ska utvisas från Sverige inom två månader och att de har en vecka på sig att överklaga.
Jelena och hennes familj som består av sin man och två barn på 6 år och 9 år. De har bott i Sverige sedan 2020 och innan dess bodde de här mellan år 2014-2018. Mellan 2018 och fram till 2020 när de bodde hemma i Serbien var förhållandena svåra då de var svårt ekonomiskt, allt de hade var en toalett och en soffa och barnen hade ingen trygghet.
Så 2020 flyttade de tillbaka till Sverige där barnen nu lever i en trygg miljö och skolan går bra för dem. Jelena går i skolan utan CSN och har bra betyg och hennes man arbetar på ett företag och tjänar mer än vad Migrationsverket kräver och försörjer hela familjen med sin lön.
Det grunder som ligger bakom beslutet är att hennes man inte blir beviljad arbetstillstånd trots att han nu arbetar och betalar skatt. De har inga lån utan gör allt för att passa in i det svenska samhället. Barnen har som sagt sin trygghet här med sina föräldrar, vänner och sina fritidsaktiviteter. Men nu ska hela deras trygga värld rasa på grund av ett beslut från Migrationsverket.
Skulle de åka tillbaka till Serbien så finns det stor risk att Jelena och hennes barn blir dåligt behandlade av släktingar. Kommer tillbaka till ingenting, med tomma händer.

För att hjälpa Jelena och hennes familj öka möjligheterna att få stanna i Sverige för en trygg framtid för dem och barnen.

2023-05-15 22:58:08 +0200

2023-05-15 18:06:56 +0200