Till: Jeanette Hedberg Förhandlingschef SKR

Nu räcker det SKR

SKR måste hörsamma Vårdförbundets krav på förbättrade arbetsvillkor.

Annika Wallenskog på SKR tycker alltså att jag driver på kostnaderna om jag går hem i tid. Jag upprepar, om jag går hem i tid. Min fråga till SKR är: Fattar ni hur orimligt det påståendet är? Tror ni att vi som jobbar "åt" er får förtroende och representerar er väl när ni håller på så här?

Ni verkar helt ha förlorat uppfattningen i vilken bransch ni verkar. Vi tillverkar inte lastbilar och riskerar att producera färre antal om några blir sjuka. Vi jobbar med människor som du, din mamma och din vän. Det ni gör just nu är att sakta rycka undan mattan och gör det sämre och sämre för oss att göra ett bra jobb.

Hela tiden görs brott mot vårt kollektivavtal. Vi får inte schema i tid, vi får inte veta vår semester i tid, vi måste arbeta helgen eller till och med natten innan vår semester. Trots att detta är reglerat så följs det inte och vad blir påföljden? Ingen.

Anledningen till att vi måste vara på jobbet är att annars dör människor. Så enkelt är det. Därför kan vi inte stänga ner några timmar om någon blir sjuk. Vi måste vara det antal vi är och just nu är vi för få. Antigen så fortsätter vi att ha en vård i världsklass men då måste vi ha mer pengar, läs bättre arbetsvillkor och mer personal, hur ni skaffar det är ert jobb. Eller så måste vi börja se över vården och sluta med viss vård och helt enkelt "leverera" en sämre vård. Vi kan inte fortsätta som vi gör nu.

2024-05-17 22:22:57 +0200

2024-05-17 15:09:37 +0200