Till: Karlskrona Kommuns Styrelse

Övergångsställe vid Järavägen 8, Karlskrona

Järavägen är en trafikerad väg med både personbilar, bussar och tyngre trafik.

Järavägen 8 ligger i en kurva där trafiken går bort från kurvan, vilket begränsar synen av vägen för gångtrafikanter som vill ta sig över vägen från gångvägen och besöka butikerna på andra sidan.

Det finns inga gångvägar längs "andra" sidan av vägen för att ta sig på andra sätt till butikerna, utan du måste korsa den trafikerade vägen.

De fyra butikerna har flera hundra besökare dagligen som kommer via bil, buss eller gåendes.

Utöver det korsar Klicka Hundens Hunddagispersonal vägen minst 20 gånger dagligen genom sin verksamhet med stora grupper med hundar. När trafiken är som värst runt eftermiddagar har vi även ungdomar från LKC som hämtar sin hund efter skolan och skall ta sig över vägen på ett riskabelt sätt, där bilar ökar farten för att "skrämma" när gångtrafikanter tar sig över vägen.
_____________________________________________

Vid kontakt med Karlskrona Kommun genom Andreas Steinbach, trafikingengör, fick vi till svar att man kan gå nedanför backkrönet vid, Mr Yorker. Där är risken ännu större att bli påkörd då bilarna inte ser runt hörnet när de kommer på innesväng runt hörnet och du ska passera från Mr. York och gå över till Järavägen 8.
Det går inte att gå med en rullator eller ta sig över med permobil vid en kurva, det är en dödsfälla.
______________________________________________

Vi kräver nu att kommunen åtgärdar detta, innan det händer en olycka, genom att hjälpa våra gångtrafikanter att säkert ta sig över vägen.

Då det är en naturlig övergång vid kurvans mittpunkt. för att ha som bäst uppsyn över båda hållen borde vi kunna få ett övergångsställe så våra kunder och anställda säkert kan ta sig över vägen, utan att offra sin säkerhet varje gång.

Du skall kunna gå över vägen med en rullator, permobil eller med ett barn.

Järavägen 8, 371 50 Karlskrona, Sverige

2024-02-08 16:14:39 +0100