Regeringen och regionerna måste skjuta till pengar så att de dagliga persontågen på sträckan Gävle-Sandviken-Storvik-Torsåker-Horndal-Avesta-Fagersta-Skinnskatteberg-Örebro bibehålls och utvecklas.
Varför är det viktigt?
Persontrafiken med Tåg i Bergslagen hotas av allvarliga neddragningar. Regeringen har minskat anslagen och regionerna har beslutat att dra in den enda dagliga persontåget på sträckan Gävle-Storvik-Torsåker-Horndal-Avesta-Fagersta-Örebro.