Till: Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Rädda Mickey’s Strandfik

Återigen agerar Linköpings kommun tondövt och utan känsla för dess invånare intressen och behov. I fallet Tinnis trodde vi väl alla lite naivt att politiker och tjänstemän till slut skulle ta sitt förnuft till fånga och verka för att badsjön skulle vara kvar i sin ursprungliga form? Vi vet att så icke blev fallet.

Av den anledningen måste vi nu alla växla upp vårt engagemang nu när Mickeys strandfik hotas av klåfingriga politiker och tjänstemän. Michael har under många år, sakta men säkert, byggt upp verksamheten nere vid Stångån till en riktig pärla. Vi skulle vilja hävda att det är diamanten i en i övrigt torftig centrummiljö. Verksamheten har inte bara utvecklats verksamhetsmässigt i form av äventyrsgolf, försäljning av fika och glass osv. Verksamheten har utvecklats till en mötesplats där vuxna, barn och ungdomar från olika delar av Linköping kan mötas och umgås på ett otvunget sätt. Sakta men säkert så ser vi även att turister börjar upptäcka denna oas.

Michael är inte en vanlig entreprenör. Michel är en entreprenör med ett otroligt stort hjärta. För Linköping och för de som bor och verkar här. Detta manifesteras exempelvis genom att han varje år arrangerar julfirande för de barnfamiljer som kanske inte har förutsättningar för ett lyckligt julfirande. Ett annat exempel är utmärkelsen ”Local hero of the year” som Michael Gharib och hans Mickeys strandfik tilldelades för bara några veckor sedan.

Local Hero of the year går till en person, verksamhet, företag eller organisation som gjort det lilla extra för att sätta Linköping på kartan och bidrar till att Linköpings stadskärna växer hållbart, som en plats för fler och mer.

Det är alltså denna verksamhet som politiker och tjänstemän nu vill avveckla. I stället vill kommunen uppföra egen infrastruktur som sedan läggs ut på entreprenad efter upphandling. Möjligheten att få in en entreprenör med det hjärta för Linköping och dess invånare menar vi är väldigt begränsad.

Varför gör då kommunen detta? Jo det görs med motiveringen:  ”Eftersom de nuvarande byggnaderna inte kan få permanent bygglov måste de tas bort och platsen återställas när bygglovet löper ut, enligt Plan- och bygglagen.”

Detta stämmer. Ett tidsbegränsat bygglov kan inte övergå i ett permanent bygglov. Däremot undviker Linköpings kommun att nämna den möjlighet som Boverket anger i PBL kunskapsbanken nämligen: Den sammanlagda tiden för tidsbegränsat bygglov får inte överstiga 15 år. Undantaget är ett tidsbegränsat bygglov för ändamål av säsongskaraktär, ett sådant lov får sammanlagt överstiga 15 år.

Mickeys strandfik är av tydlig säsongskaraktär. Vi uppmanar Michael Gharib att skicka in en ansökan om förlängt tidsbegränsat bygglov. Och vi uppmanar å det starkaste de tjänstemän och de politiker som hanterar denna ansökan att bevilja de så snart det bara är möjligt.
Vi vill att en entreprenör med stort hjärta i form av Michael Gharib ges möjlighet att fortsätta att driva och utveckla denna oas. Vi betackar oss för hjärtlösa politiker och tjänstemän som i stället för att vara lösningsorienterade driver agendor som är väsensskilda från de som de dess invånare efterfrågar. Hälsningar Grundare Rädda Mickey’s Strandfik

För att det är Linköpings pärla på sommaren och det är den mest besökta platsen runt stångån .
Är en perfekt samlingsplats för både unga och gamla.
Här kan man hyra trampbåt/kanot/elbåt spela minigolf mm mm.
Så självklart måste vi se till att få ha strandfiket kvar!
Linköping, Sverige

2024-06-08 06:59:37 +0200