Till: Nordanstigs kommun

Rädda Själstugan på ön Gran från försäljning

Låt Själstugan på ön Gran vara kvar i kommunens ägor så att allmänheten kan fortsätta att nyttja den för att uppleva unik natur och djurliv.

Varför är det här viktigt?

En unik plats
Ön Gran är en väldigt speciell ö vid Hälsingekusten som med sitt isolerade läge längst ut i havsbandet och med sin unika skärgårdsnatur är mycket sevärd för allmänheten. Här finns bland annat Norrlandskustens största kolonier av tordmular samt en av Gävleborgs viktigaste uppehållsplatser för gråsäl. Här finns också en av Hälsinglands mest klassiska fyrplatser, uppförd 1886. Miljön är präglad av dess isolerade plats och har en blandning av klapperstensfält, urskog, släta badklippor samt vackra strandvallar.

Stort naturreservat
I dag är nästan hela Gran naturreservat. Reservatet bildades 1988 och är inklusive havsområden 450 hektar. Öns norra del och utanförliggande grund och vatten utgör ett sälskyddsområde. Öns läge gör också att den också har stor betydelse för rastande flyttfåglar, vilket gör att här häckar även labb, tobisgrissla och ejder.

Kommunen vill sälja stugan
Nordanstigs kommun vill sälja stugan på den privata marknaden för att täcka upp för ett budgetunderskott i finanserna. Stugan har i drygt tjugo år varit tillgänglig för allmänheten genom ett arrende från kommunen. En försäljning skulle göra stugan till en privat sommarstuga och försvåra den småskaliga turismen till ön samt sätta stopp för allmänhetens möjlighet att övernatta och vistas på en av Hälsingekustens mest unika platser.

Tack för ditt stöd!

Gran, Gnarp

• En omistlig pärla som måste vara fortsatt tillgänglig för alla som vill göra ett besök på ön Gran.
  • Gran är viktig för mig och vår natur.
  • Allmänheten ska kunna fortsätta nyttja ön.

2019-01-25 17:29:34 +0100

2019-01-22 11:16:03 +0100

Tack alla som skrivit under! Gå gärna med i Facebook-gruppen "Ge Själstugan en chans" också för att hålla er uppdaterade

2019-01-22 06:55:55 +0100