Till: Hammarö Kommun

Ridled mellan Kilene-Rud

Photo by Elijah Hail on Unsplash

Hammarö kommun är en hästtät kommun där många barn och ungdomar vistas ute i naturen, framför allt unga tjejer som genom ridsporten får ledarskapsförmågor och lär sig att ta ansvar i ung ålder. Men pga. de bristande ridvägarna och lederna i kommunen så tvingas de flesta rida längst asfalterade vägar där många bilister inte tar någon typ av hänsyn till hästarna som oftast har barn på ryggen. Ridstigen som ligger belägen vid Hammarö ryttarföreningen fyller inte heller sin funktion då underlaget på stigen är mycket dåligt. Den är stening och gropig och skaderisken hos hästarna är hög. Risken att möta på cyklister och andra motionärer är också stor vilket leder till en enorm skaderisk där ekipage riskerar att kollidera med cyklister, en fara för både ryttare, hästar och motionärer, detta trots att motionärer inte bör vistas på ridstigen. Mitt förslag är därför att upprätta en ridled mellan Kilene och Rud som ska fungera som en ridpassage där hästar och ryttare på ett säkert sätt kan rida från Kilene till Rud där bättre ridmöjligheter finns. Förslagsvis skulle kommunen kunna använda någon av de gamla spåren vid Kilene som en framtida ridled, alternativt att man öppnar upp för möjlighet att leda häst på grusvägen längst vattnet mellan Kilene och Rud. För att jag n ridled ska bli möjlig måste självklart en dialog med markägare föras där de är en del av planering och får ersättning för att de upplåter mark till ridleder som bör prioriteras. Detta eftersom de, trots sin kostnad, kan rymma många fler funktioner och kan ses som en produktion av biologisk mångfald och folkhälsa. Jag anser vidare att det bör ligga i Hammarö kommuns intresse att upprätta denna ridled för att värna om ridsporten och dess positiva påverkan på barn och unga, framför allt tjejer då jag anser att deras intressen och önskemål ofta får stå tillbaka eftersom sporter som domineras av pojkar prioriteras. Denna satsning skulle betyda oerhört mycket för ridsporten i kommunen där tjejer skulle känna att deras intressen även prioriterades där utökade träningsmöjligheter i naturen är nödvändigt för såväl ryttare som hästar.
Jag hoppas med detta att Hammarö kommun nu agerar för att värna om ridsporten i kommunen så att barn och unga kan vistas säkert i naturen till häst där en ny ridled skulle kunna ses som en investering i den ledarskapsskola som stallen bedriver där unga tjejer utbildas och formas till starka ledare. Välj nu att satsa på ridsporten och prioritera hästarnas välmående samt utöka träningsmöjligheterna för alla dessa tjejer som tillbringar all sin lediga tid i stallet.

En ridled skulle leda till ökade träningsmöjligheter för häst och ryttare samt att ridsportens alla utövare, framförallt tjejer, fick känna att de för en gångs skull inte behöver stå tillbaka utan att deras intressen också prioriteras. Vidare bör Hammarö kommun se detta som en investering snarare än en kostnad.

Hammarö, Sverige

2023-02-02 15:44:06 +0100