Till: Rikshem i Luleå

Rikshem: Frys hyran, inte era hyresgäster!

Vi på Tunastigen i Luleå fryser i våra lägenheter och klarar inte ännu en hyreshöjning!

5,1 % är ett halvt tusen till i månaden för flera av oss, som redan lägger en för stor del av vår inkomst på oattraktivt höga hyror.

Vår hyra höjdes tre gånger i år med hänvisning till förbättringar i området, men samtidigt stod gemensamma utrymmen trasiga och oåtgärdade.

Många vittnar också om iskalla golv, drag från fönster och glipande balkongdörrar och toaletter som känns som utedass. Vi har flera lager kläder på oss hemma och när vi sover, och badar för att hålla oss varma. Eller så betalar vi redan för värmen själva genom att använda värmefläktar och elelement.

När Rikshem tog bort åtkomsten till stadsnätet höjdes också boendekostnaden med minst 5%, eftersom vi betalar 400+kr mer i månaden för internet.

Höj värmen eller sänk hyran till kallhyra för våra kalla lägenheter!

Vi vill inte betala hyreshöjningen för 2024!
Vi vill att problemet med inomhustemperaturen åtgärdas i alla lägenheter!
Och vi vill ha tillbaka ett kostnadsfritt alternativ för internet!

Genom att skriva under den här namninsamlingen visar vi tillsammans hyresvärden vad vi tycker. Om vi pratar med varandra och samlar många röster så kan vi påverka vår situation och vad vi väljer att gå med på.

Tunastigen, 973 44 Luleå, Sverige

2023-12-13 11:53:21 +0100