Till: Den moderatledda ledningen i Stockholms stad

Sälj inte Vällingby centrum!

Vi säger absolut nej till försäljningen av Vällingby Centrum.

Idag äger Svenska bostäder vårt centrum och de sköter om det med fina lokaler, planteringar, temaveckor och sittplatser.

Den vackra belysningen under jultider, skridskobanan och minigolfen. Scenen som kommer upp ibland och olika artister. Vårt levande torg med grönsaker och blomster.

Mindre företag har råd att satsa och öppna upp sina verksamheter här. Vi har sett tidigare exempel på vad som händer när en privat aktör tar över centrumanläggningar och lämnar en mindre spökstad efter sig med skyhöga hyror som ingen har råd med, inte ens jättar som Åhléns eller H&M.

Vi är rädda om våra caféer; som Pallas, La Tazzina och Massagotti. Våra restauranger, grillar och pizzerior. Våra frisörer, vår fantastiska bokhandel, Barnbolaget och alla andra nya som har kommit. Vi vill se de växa hos oss. Vi vill behålla Medborgarhuset Trappan, vår biograf och Stadsteatern hos oss. Vi behåller kanske inget av det vi ser idag när en privatvärd kommer och chockhöjer hyrorna, struntar i servicen och som har som enda ändamål att själv tjäna pengar.

En snabb affär för de grön-blå styret i Stockholm med olika lovord som inte kommer att hållas kommer att kosta oss i flera generationer framöver. Det är inte okej. Vi vill ha ett levande centrum med bra samhällsservice, därför att ett levande centrum är ett tryggt centrum och ett centrum för alla.

Moderaterna tänker sig en prislapp på en miljard kronor för att täcka sina skattesänkningar men vi socialdemokrater i Vällingby anser att det finns en miljard anledningar att ha kvar det i vår gemensamma ägo. Dessutom har inte centrum misskötts, tvärtom och då finns det ingen anledning att sälja ut det.

Det är dessutom Stockholms första ABC stad och har ett kulturellt värde i sig som är värt att skydda och vi vill att vårt centrum sköts av en ägare som vi kan lita på. Som inte rustar för att sälja utan som håller det fint för att vi som bor här och besöker Vällingby centrum ska trivas! Det är en viktig skillnad.

Samtidigt som den grön-blå majoriteten i staden vill sälja ut vårt centrum i Vällingby satsar de flera miljarder på på att renovera Östermalmshallen. Självklart ska Östermalmshallen få sitt men vi tycker det är illa när innerstaden ständigt går före ytterstaden. För ytterstaden finns inga ambitioner, där kan man sälja ut, nedrusta och komma med nedskärningar och besparingskrav. Det tycker vi är helt galet!

Vi har högre ambitioner. Vi vill behålla, utveckla och rusta upp centrumanläggningar och utveckla våra offentliga mötesplatser. Det ser vi som en självklarhet i vår politik om en stad för alla.

Och vi är inte till salu, av en miljard olika anledningar!

Skriv på uppropet och visa att du också protesterar mot försäljningen av Vällingby centrum.

2019-10-19 19:10:03 +0200

2019-10-18 11:05:45 +0200