Till: Regering och opposition

Samarbeta för att stoppa gängvåldet!

Regering och opposition! Ni måste göra något åt det här nu. Tillsammans. Vi kan inte acceptera att barn och unga fortsätter dö i detta totalt meningslösa våld. Ni måste börja samarbeta över parti- och blockgränser i stället för att skylla på varandra. Samarbete och gemensamma krafttag är det enda sättet att lösa krisen. Och det kan inte ske om 10 år. Det måste ske nu. Oavsett vem man är och vem man röstar på – det här är en protest från alla oss som har fått nog av politiskt käbbel och pajkastning i respons till den förödande våldsutvecklingen i Sverige. Hur många fler ska dö? Det här är en akut nationell kris som kräver att våra politiker tar ansvar och hittar lösningar tillsammans.

Sverige ligger på högst nivå i Europa när det gäller dödsskjutningar. I början av 2000-talet låg Sverige på lägst nivå. Det är en katastrofal utveckling. Under en tiodagarsperiod i september i år sköts sju personer ihjäl, inklusive en 13-årig pojke. Åtta av tio dödsskjutningar sker i kriminell miljö. (Källor: SVT och Sveriges Radio)