Till: Skolförvaltningen, Folkhälsomyndigheten, Skolverket, Skolministern, Regeringskansliet

Skydda våra skolor!

Efter att jag ifrågasatt skolförvaltningen i Borås stad via radiointervju och endast fått platta svar så kräver vi nu att hårdare tag ska tas för att stoppa smittan som drar som en löpeld genom våra skolor. De gamla restriktionerna från förra året existerar inte längre på skolorna. Eleverna håller inte avstånd längre, matsalarna är knökfulla och eleverna sitter vart dem vill så när skolförvaltningen besvarade mina frågor i intervjun med ”att vi följer restriktionerna” så var det ett lamt svar. Inte ens under denna stora smittspridning på våra skolor har restriktioner återinförts. Inte ens med klasser där upp till hälften av barnen är hemma sjuka under utbrott pausas på plats undervisningen för att kväva smittspridningen! Personal och barn utsätts för vidare smittspridning och det mänskliga lidandet tas ej hänsyn till!
Barn och personal , även de som får milda symptom riskerar långvariga men av långtidscovid. Vissa barn blir rejält sjuka av covid tex astmatiker.
Myndigheter tillåter att smittan ska gå lös på våra skolor och det enda de gör mot detta är smittspårning. Om en klass har ett utbrott så ska man ta bort möjligheten för viruset att smittas vidare genom att skicka hem klassen tillfälligt! Utöver detta kräver vi hårdare restriktioner på skola angående avstånd och en plan hur detta ska genomföras smittsäkert!

Så när skolförvaltningen svarade ”vi följer restriktionerna” så var det inte det vi ville höra. Vi klagade ”uppåt” till dem. Skolförvaltningens ansvar är då att fortsätta ”klaga uppåt” och kräva hårdare restriktioner och handfasta lösningar!
De ska vidarebefordra våra röster!
Och detta kräver vi att de gör nu!

Vi är många oroliga föräldrar där ute! Vi är många som arbetar på skolorna som fått nog av att våra arbetsplatser inte har samma rättigheter till skydd mot covid-smitta som andra arbetsplatser har. Vi är trötta på att barn och skolpersonal förväntas stå i skottlinjen för viruset!
Barn som nu ligger hemma efter månader av långtidscovid och förlorat tid för lek och skola. Lärare som blivit svårt sjuka lärare som dött.
Många vuxna är nu vaccinerade men kan fortfarande bli dåliga. Men våra barn under 16 år får inte vaccineras än!
De är helt utsatta för viruset.
Vi vet inte än hur många som kommer få långvariga men ,vi vet inte än hur många som kommer bli allvarligt sjuka (min annars friska 11-åring hade panikattacker från svår andning i flera dagar och är fortfarande trött, har inget luktsinne och är hängig ) vi föräldrar som bägge är vaccinerade ligger fortfarande rejält sjuka men eftersom viruset nu tillåts att gå löst på våra skolor så kommer dessa siffror att bli allt högre än om vi hade dämpat det med hårdare restriktioner!

Hur den kommer att överlämnas

Kopior av insamlingen ska skickas till skolförvaltningen och folkhälsomyndigheten tillsammans med ett uttalande.

2021-09-09 07:31:40 +0200

2021-09-07 23:32:06 +0200