Till: Spotify: Daniel Ek

Spotify, sluta investera era pengar i Tysk krigsteknik!

Spotify, vi måste prata!
De flesta av oss använder Spotify. Trots att anställda och artister utnyttjas. Det är så. Det kan vi inte slarva över.
Men att vd:n investerar 100 miljoner euro i tysk krigsteknik är chockerande.
Det får inte vara så. Och där måste vi som konsumenter, som anställda, som artister, som människor stå emot och säga ett maktord. För det är inte okej! Sluta investera era pengar i krigsteknik!

Vi vet att världen är en komplex plats. Politiska och ekonomiska konflikter orsakar oändligt lidande för miljontals människor. Det är vår uppgift att förstå dessa strukturer och att förhindra krig och våld. För det mesta används militären för detta. Men dessa uppdrag tillför bara mer orättvisa, vilket säkerställer att civilbefolkningen inte skyddas, utan snarare att de blir de som lider. Det måste finnas andra lösningar. Det är ingen lösning att investera miljoner i krigsteknik, hur avancerad den än är. Miljontals som betalar Spotifys kunder över hela världen och därmed omedvetet deltar aktivt i krigsuppdrag. Vi vill inte ha blod på händerna. Vi vill ha skälig lön för musiker och anställda och vi vill framför allt en sak: Fred och humana lösningar för att få slut på krig och våld.

2022-12-18 16:31:06 +0100

2021-12-08 20:47:22 +0100