Till: Politiker & tjänstemän i Sala kommun

Starta bygget av Varmsätra skola

Namninsamling för byggstart av Varmsätra skola.

Vi behöver er hjälp att påverka politikerna och tjänstemännen i Sala kommun att påbörja bygget av Varmsätra skola. Beslutet att bygga ny skola i Varmsätra togs 7/10 2020 av kommunstyrelsen.

Vi i Varmsätrabygden har väntat länge nog. Nu börjar vi få gråa hår. Våra barn, som var aktiva i bygden när diskussionerna började för 16 år sedan, har vuxit upp och bildat egna familjer. De funderar nu på hur framtiden ser ut för att kunna fortsätta bo i Sala Kommun, särskilt i Varmsätra.

Det är dags att agera. Det är dags för det beslutade skolbygget i Varmsätra att påbörjas. Det är dags för Sala kommun att visa att tagna beslut faktiskt genomförs och att vi kan få den dialog som vi blivit utlovade så många gånger.

Vi behöver en dialog om den minimala kommunala servicen som varje del av kommunen ska ha i sin närhet. Vi behöver prata om hur vi som bygd kan bidra till ett friskare samhälle, där folkhälsan är i fokus. En bygd av entusiaster som arbetar ideellt börjar tröttna på att våra skattepengar inte resulterar i något konkret utan istället försvinner i utredningar och möten.

Skulle det inte vara bättre om våra skattepengar användes till verkliga byggnader istället för pappersexercis och mötestid?

Bakgrund
2008 lyftes tankar i vår bygd kring den kommunala servicen i hänseende på lokaler.
2011 skrev föräldrar i Varmsätra skola ett medborgarförslag och ett föräldramöte hölls där det framfördes att skolan behöver mer anpassade lokaler.
2015 samlades bygden, politiker och tjänstemän i Rådhuset. Kommunalrådet meddelar att skolbygget i Ransta ska genomföras och att erfarenheter därifrån ska användas till skolbygget i Varmsätra, som står näst på tur.
2020 beslutade kommunstyrelsen att bygga ny skola i Varmsätra.
2024 har byggnation av Varmsätra fortfarande skola inte påbörjats

Vi vill se en byggstart av Varmsätra skola snarast!

Varmsätrabygden via Varmsätra IK´s styrelse.

733 92 Sala, Sverige

2024-04-19 11:01:17 +0200