Till: Stockholms kommunpolitiker

Staty för Pride!

Världen förändras och vi i hbtqi-communityn ser dagligen hur våra hårt tillkämpade rättigheter tas ifrån oss i olika länder men även i svenska städer.
Stockholm stad har på många olika sätt stått- och står upp för hbtqi-rättigheter men det är dags för ett permanent bevis på stadens solidariet med hbtqi-rörelsen.

Res en staty i paritet med Obelisken som idag finns på Slottsbacken i regnbågens färger.

Kommer vi att få ha en Pridevecka om året om 50 år?
Det kan vi inte vara säkra på. Stadsstatyer blir historia. De blir en del av berättelsen om staden. Genom att staden reser en staty för hbtq-rättigheter kommer vår historia att bli en del av historien om Stockholm. Ni vet alla de åren Prideparaden ringlade genom staden, alla workshops i Pridehouse, alla filmer som visades, alla stadsvandringar osv. Tänk att ha en staty som symboliserar vårt nu.

Synlighet är viktig. Det räcker inte bara med en vecka om året. Det är dags för Stockholm stad att ta permanent ställning och visa solidaritet med hbtq-rättigheter och communityn.

Det räcker inte med att vi applåderas längst gatorna en dag per år- En staty tar hbtq-community och Pride till historien och synliggör våra spår i stadens historia.

2022-08-09 08:29:01 +0200

2022-08-03 14:39:23 +0200