Till: Socialtjänsten

Stoppa korpberget

Det är dags att sluta stötta förlegade metoder som inte anpassar sig efter individens nivå och behov.

Korpberget var en gång en organisation som grundades på egen mariujanaodling tills den dagen Minnesota-modellen etablerade sig i Sverige. Att en verksamhet pågått under längre tid är inte ett argument för att det längre är en legitim metod, inte heller genom att granska den statistik som efter längre tid bibehåller resultat; dvs, har fått dom verktyg och insatser som krävs för att komma tillbaks in i samhället och finna sin plats.

Korpberget bedriver en pefsonalkooperativ verksamhet där man använder metoder som anses beprövade, genom att exponera individen för ”sina känslor” och använda det 12-stegsprogrammet förespråkar mest- skam, skuld, tillgivenhet och kristna värderingar som subtilt indoktrineras i människor som nått sitt livs botten.

Alla fanatiker har samma utgångsläge - behovet av att ledas, tomhet och dyrkan. De positiva resultat som uppnås av denna behandlingsmetod, där man kränker individens integritet, skammar och fyller ut timmar som kostar tusenlappar, med meningslöst invaggande av ”du är en beroende inget annat” , genom att fylla ut sk arbetsdagar med frikyrkligt könsfördelade uppgifter , tvingar in individen i trånga rum i för stora grupper på en socialt samspelsnivå- det är en vinstdrivande verksamhet som helt tappat greppet.

Nu samlar korpberget namninsamlingar till att stötta upp den faktiska granskning som sker av verksamheten - för att ”en individs åsikter” kom fram. Korpberget har tidigare skickat ut en gravid kvinna på gatan med endast sina kläder, för att dom inte accepterade motstånd när dom nekade kravet på psykiatrisk vård i samverkan.

Korpberget ger inte heller sina klienter en näringsrik och varierad kost. Och om en ifrågasätter, menar man att utöva tacksamhet är det viktiga, och att lämna klagomål över undermåliga lokaler är ”sjukdomen som projicerar och söker fel”.

Hur är det rimligt att en sådan oseriös verksamhet ska få fortsätta? Hur många människor ska känna att dom blir orättvist behandlade eller inte lever upp till dom kraven Korpberget ställer? Man överträder psykiatrins omdöme genom att uppmana människor till att sluta med sina mediciner eller rent av förbjuda dem. Skriv under om du stöttar de människor som inte fick sina individuella behov uppfyllda, som genomskådade en verksamhet som skär ner på mänskliga rättigheter. Nu får det vara nog.

För att stoppa oseriösa aktörer inom beroendevården som utnyttjar människor på sin svagaste plats i livet, som blir nekade den hjälp dom vet och anser sig behöva.

Kramfors, Sverige

2022-07-08 15:18:35 +0200