Till: Eon

Stoppa rivningen av Grängshyttans kvarn

Eon ska riva den gamla kvarnen i Grängshyttan. Dessa pengar borde läggas på att bevara den istället.

För att kvarnen är ett kulturminne för bygden och vi ska vara rädd om vår byggnadskultur.

712 91 Grängshyttan, Sverige

2023-08-02 18:30:01 +0200

Hej alla kvarnräddare! Framtiden för kvarnen ser mörk ut pga juridiska hinder samt att vissa i bygden inte vill att den ska räddas. Vi som har undersökt möjligheterna känner inte att vi orkar driva detta själva. Vi skulle behöva allas stöd och hjälp men inser att så inte är fallet. Därför kommer jag ta bort denna namninsamling och kvarnens öde förblir osäker. Tack alla ni som hittills engagerat er här.

2022-02-04 10:47:17 +0100

Hej alla kvarnräddare!
Jag har goda nyheter gällande kvarnen i Grängshyttan.

Vi har i haft en dialog med E.on gällande rivningen och nu lutar det åt att vi istället kommer få ta över ägandet av kvarnen och får därmed möjlighet att rädda och restaurera den istället. Allt är inte helt klart ännu men det här är verkligen ett bra besked! Förhoppningsvis har vi mer information redan nästa vecka.

Vi kommer att starta en förening när det juridiska är färdigt och kommer söka sponsorer för restaurering så ni får gärna höra av er om ni vet någon som vill bidra till detta.

Tack till alla er som engagerat er!
Med vänlig hälsning, Emelie

2022-01-25 09:44:59 +0100