Till: Trelleborgs kommun

Stoppa Trelleborg kommuns HBTQI+-fientliga politik och värna den fria kulturen

Politiska företrädare för Sverigedemokraterna i Trelleborgs kommun har beslutat att ge direktiv till förvaltningschefen för kultur- och fritidsförvaltningen om att Drag Queen Story Hour på stadsbiblioteket ska ställas in. Det har meddelats att sagostunden för barn på sportlovet 2023 inte längre kommer att hållas, i enlighet med direktivet. Som medborgare i Trelleborgs kommun kan vi inte annat än att tolka detta som ett angrepp mot vår demokrati, HBTQI+-personers rätt att vara och verka, och alla medborgares möjlighet att ta del av queer kultur. Vi tolkar det också som ett angrepp mot den fria kulturen och ställer oss undrande och djupt kritiska till att politiker i Trelleborg går in och detaljstyr kulturverksamhet och inte känner tilltro till anställda tjänstemäns yrkesutövning eller bibliotekariernas profession.

För en levande kultur som möter medborgarnas mångfald, nyfikenhet och behov krävs en fri kultur. Principen om "en armlängds avstånd" inom kulturpolitiken är något som ska upprätthållas, vilket vi senast kunde läsa om i Tidöavtalet (2022), vilket också Sverigedemokraterna har skrivit under på. Ändå väljer politiker i Trelleborgs kommun att stoppa planerad kulturverksamhet för barn. Det är anmärkningsvärt att något som har varit ett uppskattat inslag i barnkulturen i andra kommuner helt tycks portas i Trelleborg.

Vi uppmanar ansvariga politiker att fatta beslut om att dra tillbaka direktivet och fortsätta att tillåta fri kulturutövning i Trelleborg. Vi vill också se att ett arbete för att värna fri kulturutövning på lokal nivå påbörjas.

Låt kulturen vara – för alla, med alla. Konsten ska vara fri.

Gör din röst hörd och stå upp för ett öppet samhälle med fri kulturutövning.

Trelleborg, Sverige

2022-12-15 09:34:44 +0100