Till: Migrationsverket och riksdagen

Stoppa utvisningen av Zaher!

Vad är det för fel på svensk migrationspolitik?!😡

Jag är arg, frustrerad och förvånad över hur i helvete migrationsverket prioriterar vilka som ska få uppehållstillstånd och inte. Min gode vän och byns lokala pizzeriagubbe Zaher flydde till Sverige för mer än 10 år sedan med sin då ettåriga son då dom som kristna minoriteter blev förföljda i det islamistiska Irak.
Hans sons mamma blev kidnappad och mördad och han själv blev svårt misshandlad av islamister.

Hans son kan bara svenska. Zaher ville att sonen skulle lära sig det nya språket och bygga en framtid i vårt trygga land. Sverige är inte bara sonens utan också Zahers hem. Zaher har byggt hela sitt liv i Sverige. Han driver en välkänd och väldigt omtyckt pizzeria och skulle lämna ett stort tomrum efter sig. Alla förtjänar ett tryggt liv och att få bo med sin familj.

Nu ska han utvisas. Ihelgen var pizzerian öppen för sista gången och på fredag flyger han "hem" till ett land han flydde ifrån. Där han inte är välkommen, blev tidigare förföljd på grund av sin tro och riskerar att möta samma öde som sin sons mamma.. 💔

Hans son som är under 18 får stanna och tvingas ifrån sin enda förälder han har i livet.
Barnkonventionen?! Eller den gäller inte kristna?!

Till saken hör också att Zaher har hittat kärleken igen, gift om sig i Sverige och fått ytterligare ett barn ihop med sin älskade hustru ❤En liten flicka som han älskar och avgudar och som han också nu måste lämna 😥

Detta är varken mänskligt eller klokt! Vilken förlust för hela samhället! Han är en tillgång både som människa och medborgare.

Fy vad jag lider med honom och hela hans familj som är helt hjärtekrossade 💔
Och fy fan vad jag skäms över Sverige och den usla destruktiva politik som förs.
Ändra lagarna eller se till så migrationsverket följer dom åtminstonde för det känns inte som det går rätt till i vissa bedömningsfall. Här skulle ju verkligen barnkonventionen och barnen rätt till sin pappa åberopats.

För att det är på tiden att migrationsverkets beslutsfattare granskas. Med tanke på hur olika dom beslutar beroende på personens religionstillhörighet så ska agendan ses över hos personer som jobbar där och lagarna om vem som ska få stanna måste ses över. Zaher som arbetar och har hela sin familj i Sverige, som lärt sig språket och integrerat sig borde självklart få permanent uppehållstillstånd och välkomnas i samhället. Vad ger det för signaler till andra invandrare när personer som Zaher utvisas?

Kristianstad, Sverige

2023-04-02 18:04:57 +0200