Till: SL

Vi behöver buss 705

Vi kräver att få tillbaka tidigare tidtabell på buss 705 som vi så många är beroende av.

Transporter och privat bilåkande står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. För att bromsa den globala uppvärmningen spelar kollektivtrafiken en viktig roll.

När ni drar in många av buss 705:s avgångar så tvingas många åka omvägar för att ta sig hem, ta taxi från pendeltåget sent på kvällen eller helt enkelt använda bilden istället.

Drygt hälften av alla som åker kollektivt i Sverige varje dag reser med SL. Det innebär att vi och ni har ett ansvar och kan påverka utvecklingen.

Ett axplock av vad era indragna avgångar orsakar oss som åker med buss 705:

Mitt senaste problem när jag skulle till vårdcentralen en snabbis för ett blodprov på vårdcentralen i Stuvsta centrum. Bussen kommer in 9.42 till Stuvsta centrum, nästa buss för att ta mig hem går 10.48 vilket innebär att är jag inte klar på vårdcentralen på 6 minuter så får jag vänta i en timme ( om jag inte åker runt till Huddinge och tar buss hem därifrån).. Jag förlorar massa arbetstid hemifrån.
-Monia N

Skolbarnen som går i Solfagraskolan och åker från tex Myrängen har inte längre någon buss som matchar skolstarten på morgonen... Nu ankommer bussen dit 07:24 eller 08:03...
-Camilla S

Mina barn går i skolan i stan och väldigt ofta är det problem att ta sig hem vid kl.13.00 , då måste man åka buss genom Huddinge istället direkt från Stuvsta
-Olga S

Är man i stan på teater eller konsert till exempel kan man inte längre ta bussen hem då den slutar gå vid 22-tiden...
-Camilla S

Från att kunnat komma till och från jobbet på en timme, ibland 45 min så står jag nu en halvtimme minst och väntar på den där jäkla bussen - det är så frustrerande!
Jag kommer hem precis till nattning vilket gör att jag inte äter middag längre med mina barn eller hinner leka med dom - och allt detta pga av indragna bussar. Inte okej av SL. Kommunen vill bli mer ”grön” men med tanke på indragna bussar så blir det att familjer behöver köpa en extra bil och också runt i.
-Denise D

Jag får ofta vänta länge när jag ska hem efter jobbet.
-Anna H

Det finns ingen buss som passar för barn o ungdomar som börjar kl 8:00 i Solfagra el Kvarnbergsskolan.
Jag, och säkert flera med mig, jobbar vissa kvällar sent och då finns ingen buss som tar en nära hemmet.
Middagsgäster tvingas ta taxi om de vill stanna längre än till 22:03, vilket de (som tur är ) ju ofta vill.
Om man är i stan senare än 21:15 typ (vilket inte kan betraktas som särskilt sent) hänvisas man av SL till att ta tunnelbanan till Rågsved och sen en promenad längs med parkvägar på 1,8 km. Klarar man inte att gå så långt eller om man bara är rädd om livhanken (Rågsved är klassat som ett av Sthlms mest otrygga områden) så är det inte ett alternativ.
Framför allt- 705 är vår enda kommunikation! Det finns inte ens en buss som kan ta en en bit på väg bort mot Myrängen om man vill gå från Stuvsta, medan det finns fler bussar som går mot tex Huddinge C.
Jag har tidigare mailat SL om detta men har inte fått svar. Jag meddelade även våra lokala politiker vilka tog med mina inspel i sitt remissvar men inte ens kommunen fick gehör. Uselt tycker jag så tack för detta initiativ
-Helena N

Jag kommer inte till mitt jobb i tid då den första  bussen är indragen! Istället får jag gå upp till pendeln i Stuvsta eller ta 742 och får då vänta sammanlagt 30min. Tar då bilen och miljön tar skada.
-Caroline L

Förutom hur dåligt den passar för skolbarnen på Solfagra både dit och hem så går sista bussen hem från Huddinge Centrum redan 23.24. För mig som jobbar kvällar och nätter och ibland slutar vid midnatt ställer det till det. Tidigare gick sista bussen från Huddinge C vid 00.05 vilken jag då kunde ta. Nu blir alternativet att promenera hem till Myrängen efter jobbet mitt i natten eller att ta bilen. Tanken var att dra ned på bilresor men det går ju inte numed nya tabellen. Sen hem från Stuvsta C på natten går den också tidigare nu.
-Angelica G

Om man är på kvällsbio eller teater i stan kan man inte ta sig hem.
Min dotter som jobbar på café och börjar vid 07 på helgerna kan inte ta sig till jobbet utan att vi skjutsar in till pendeln.
Slutar min dotter skolan i stan kl 15 går tåget som passar med en buss från Stuvsta 15.54. Vi bor ju inte på landsbygden….
-Jessica R

Vi behöver flera avgångstider så man kan ta sig till och från arbetet.
-Christina L

Min vardag funkar inte med dom usla tiderna bussen går .
Fler avgångar och senare avgångar på kvällen behövs.
-Anders K

Jag älskar att åka kollektivt, att slippa ta bilen och försöka hitta parkeringsplats vid pendeln eller t-banan är en livstil jag gärna har. Att bussarna nu går så sällan i rusningstid och på kvällstid får mig att känna att min frihet blir inskränkt. Det är inte något jag var beredd på att acceptera när jag flyttade hit.
-Nancy A

Har slutat att ens överväga buss till och från Stuvsta. Därmed blir det färre resor med pendeln också - pusslar med bilen istället. En konsekvens är att det heller inte är värt att köpa månadskort på SL längre. Pengar som skulle kunna gå till kollektivtrafiken går alltså till bilen istället, helt vansinnigt.
-Anja S

Tar mig ofta 1 1/2 timme hem från jobbet då bussen i Stuvsta aldrig passar pendeln längre. (Ska ta ca 36 min restid). Vänta 30 min, eller mer gör att jag inte hinner hem och äta med familjen. Att hämta barn från skolan fungerar aldrig då jag inte hinner hem, får ta en taxi. Jag hinner aldrig träffa familjen en vardag tack vare 705:ans indragning.
-Tina B

Kommer inte till jobbet i tid utan att behöva ta bilen. Jag har inte flextid samt ett strikt schema som måste följas.
-Anders B

Vi är fler som mailat kommunen, sl samt trafiknämnden.
Jag hoppas verkligen SL tar hänsyn till all input till höstens tidtabell, åtminstone tar tillbaka bussen som tog barnen till skolstart kl 0800.
-Elin W

Huddinge, Sverige