Till: Vindelns kommun och Region Västerbottens politiker

Vi kräver gång- och cykelbana i Överrödå!

Skulle du vilja utsätta ditt barn för livsfara dagligen? I Överrödå passerar länsväg 363 rakt genom byn som dagligen trafikeras av ca 3000 fordon varav ca 10% av dessa är tung trafik. Hastigheten är 80km/h men respekten för att hålla hastigheten är mycket låg. Trafikverket har utrett pendlingsstråket mellan Vindeln och Umeå. De har bedömt att oskyddade trafikanter är utsatta för mycket hög fara vid förflyttning längs vägen till busshållplatser och fastigheter.
Trafikverket anser att en gång- och cykelbana i Överrödå är prioriterat ändå ser vi inga planer på detta från politiker.
Vi kräver att ni prioriterar att bygga gång- och cykelbana i Överrödå för att vi som oskyddade trafikanter ska våga bo och vistast efter vägen.

Är du pendlare längs 363:an mellan Vindeln och Umeå? Eller kör du yrkesmässig trafik längs sträckan? Då berörs du lika mycket av att oskyddade trafikanter ej vistas på 363:an som vi bybor! Du riskerar varje dag att någon förorsakas i en olycka när du passerar Överrödå by och vi hoppas att du vill engagera dig för en gång- och cykelväg!

922 92 Vindeln, Sverige

2021-09-11 20:20:54 +0200